Renault Modus – sista stjärnan är tänd

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2004-11-17

Första småbilen med 5 stjärnor hos Euro Ncap

PROVKÖRT. Till våren nästa år kommer Renaults nya lilla Modus.

En högbyggd liten familjebil som gnistrar av stjärnor.

Småbilarna växer till sig allt mer och ett bra exempel är Renault Modus – en ny högbyggd småbil.

Full av finesser precis på samma vis som Scénic-modellen som skämt bort oss under åren.

Sitter långt bak

Att Renault lyckats med säkerheten när det gäller krocksäkerhet är uppenbart eftersom 3,8 meter Modus som första småbil klarade att få ett femstjärnigt krocksäkerhetsbetyg hos Euro Ncap. Därmed har Renault tagit ledningen när det gäller krocksäkerhet bland småbilarna.

Tack vare att Renaults tekniker placerat föraren och framsätes-

passageraren relativt långt bak i den blott 379 centimeter långa bilen skapas utrymme för rejäla deformationszoner.

Som bonus får man då också en fin körställning. Nackdelen med säkerhetstänkandet är hög vikt. Lilla Modus väger hela 1 245 kilo – ungefär lika mycket som de lättare mellanklassbilarna.

Om det är vikten, eller bara en sällsynt lycklig chassiavstämning, som gör att det känns som en betydligt större bil att köra, skall vi låta vara osagt.

Hur som helst är den imponerande komfortabel och kul på vägen.

Baksätet flyttas

Den vridstarka dieseln klarar av att ge fina prestanda. Och bland bensin-alternativen måste man ta till toppmodellen 1,6 16V för att matcha olje-brännaren. Modus imponerar också när det gäller smarta lösningar invändigt. Bland annat kan baksätet flyttas i längsled – och i sidled för två eller tre passagerare.

Stjärnglansen falnar

Bagaget är kanske inte det största i klassen – men det räcker. Precis som strålkastarna – åtminstone tills de blivit smutsiga av vintersörjan.

Då falnar stjärnglansen – Modus saknar tyvärr allt vad strålkastarrengörning heter.

Speciellt modernt är det inte att behöva kliva ut och torka ren lamporna emellanåt när vintervägarna är som sörjigast. Modus lanseras dock först i islossningen – i mars 2005.

Sidorkrockgardiner fram är standard.

Xenonljus kommer att finnas som tillval.

Kurvljusen styrs av en specialdator och en inbyggd lampa, vinklad i 40 grader. De tänds gradvis vid kurvtagning för att öka synfältet.

Det finns flera faktorer som aktiverar systemet: rattens vinkel måste vara minst 40 grader, bilens hastighet lägre än 60 km/tim och strålkastarna avbländade.

Ännu inget svenskt pris

Huruvida ESP blir standard eller ej är ännu ej fastställt, liksom priset.

Renault Modus 1,5 dCi

Thomas Berggren (bil@aftonbladet.se),Thomas Fischer

Följ ämnen i artikeln