Biltest: Nissans nya kläder

Uppdaterad 2018-07-04 | Publicerad 2007-01-25

Ombonat och trevligt - men varför snåla på säkerheten?

Anonyma Nissan har bytt taktik.

Från och med nu kommer Nissan att synas.

Se bara här – nya Nissan Note.

På samma bottenplatta som Renault Clio och Modus har Nissan byggt – en Modus-utmanare.

Alltså en modern högbyggd bil i övre småbilsklassen.

Men Nissan Note har 16 cm större axelavstånd vilket givit större innerutrymmen.

Designen är modern och kvalitetsintrycket gott.

Interiört känns det ombonat. Bra takhöjd, rejält utrymme överlag. Baksätet kan precis som i Modus skjutas fram/bak en decimeter och i sitt bakersta läge ger Note mer plats för benen än vad flera mellanklassbilar erbjuder.

Förarplatsen är lättjobbad, framstolen bekväm med ganska lång, bred sits samt ett ryggstöd som är väl skålat. Men ratten kan bara höjas/sänkas och har tydlig busslutning.

Fin balans men känslolös styrning

Körmässigt bjuds inga överraskningar. Note har fin balans med understyrning som utmärkande karaktärsdrag samt kvick, men totalt känslolös styrning.

Fjädringskomforten är bra, det är varken alltför mjukt eller för hårt. Och ljudkomforten känns rent subjektivt bättre än hos flera konkurrenter.

Men mest av allt slås man av flexibiliteten. Baksätet är skjut- och fällbart (60/40), lastgolvet är dubbelt i två nivåer med hjälp av två vändbara skivor med tyg- eller gummiklädd yta. Tyvärr blir det lite uppförsbacke när man fäller baksätet.

Det stora handskfackets lucka har ett mycket praktiskt, djupt, yttre fack och framstolens sits är uppfällbar – under finns ett stuvfack. Fiffigt.

Note fick fyra stjärnor hos kroccktestinstitutet Euro Ncap, men ESP, krockgardin samt aktivt nackskydd är inte standard utan måste köpas till för 8 500 kronor.

Det känns lite futtigt. Säkerhet får inte kosta extra, Nissan.

Nissan Note 1,4

Thomas Berggren (-)

Följ ämnen i artikeln