Så lätt trimmar du dina strålkastare

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-11-21

Bosse Bildoktorn lär dig knepen att få bättre ljus på bilen

Hej igen. Hur har ni det med strålkastarna egentligen? Svagt hel- och halvljus är ett vanligt fel, både på nya bilar och veteranfordon. Gamlingarnas största problem är spänningsfall i oxiderade anslutningar. På nya vagnar uppstår spänningsfallet däremot på grund av för klena sladdar.

Problemet började under 1980-talet, då räknenissarna pressade teknikerna till att använda så tunna sladdar som möjligt (koppar är dyrt).

I förra numret av Aftonbladet Bil testades tio olika H4-lampor. De sämsta gav faktiskt bara halva ljusstyrkan, jämfört med de bästa!

Men i moderna bilar sitter det inte bara H4-lampor utan även H1, H2, H3, H7, HB3 och HB4.

Undvik blå lampor

Hur väljer man rätt lampa om det saknas testresultat att titta på?

Tja, undvik blåa lampor och prioritera lampor som påstås ge 30 eller 50 procent bättre ljus utan att watt-talet ökar. Ty dessa lampor ger ofta ett bra ljus, även om procentsatsen kanske är lite väl optimistisk.

Ett annat problem är de moderna bilarnas design med lågt luftmotstånd som ofta tvingar fram smala strålkastare med uselt ljusflöde.

Rund och stor

En idealisk strålkastare ska vara rund och så stor som möjligt. Därför är Volvos gamla 164:a fortfarande en av de ljusstarkaste bilar man kan köpa för pengar, trots att modellen gick i graven 1975. Vadå utveckling?

Nåväl, även om en dålig grundkonstruktion aldrig kan bli riktigt bra så finns det metoder som gör den bättre. Klicka här intill för några tips.

Bosse Andersson (bildoktorn@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln