Här är felen som gör att du blir underkänd

Uppdaterad 2018-03-05 | Publicerad 2015-05-28

Är du nervös inför bilprovningen?

Lugn, såhär undviker du felen som gör att du blir underkänd.

Svensk bilprovnings expert Morgan Isacsson berättar för Aftonbladet Bil om hur du undanflyr missarna.

Svensk Bilprovnings besiktningsexpert Morgan Isacsson

Morgan Isacsson arbetar som teknikkonsult på Svensk Bilprovning. Han har varit med om över 100 000 besiktningar och kan om någon betraktas som en expert inom området.

– När det är dags för kontrollbesiktning ska man ta sig tid och kontroller det du själv kan göra på bilen, säger Morgan.

Här är felen som gör att du riskerar att bli underkänd:

Bromsar:

– Det vanligaste felet är ojämna bromsar, då bromsar hjulen på samma axel olika mycket. Bromsskivorna kan också bli rostiga och speciellt baktill där de vanligtvis rostar flera gånger mer än frambromsarna. Titta på bromsskivorna regelbundet och enklast är när man skiftar mellan sommar och vinterdäck och det är inte svårt att göra själv. Blänker de och ser de fina ut – är de i bra skick. Det ska inte gå trögt, hjulen ska löpa lätt runt, då är chansen större att bromsarna funkar året runt.

Hjulupphängningen:

– Det händer att det blir rost i fjädersätet. Det samlas jord och smuts i det partiet av hjulsystemet och det är viktigt att tvätta den delen och gör rent där. Man kan också rostskydda sina nya bilar, och det är något som jag rekommenderar. Det kostar dock ungefär 10 000 kronor. Men, försök i alla fall att hålla bilens underrede rent – det är viktigt. Äldre bilar är mer benägna att rosta än nyare och vid allvarliga rostskador riskera bilen att få körförbud.

Lampor/Lysen:

– Lampor kommer alltid att slockna, men bilägarna skulle kunna sköta om det betydligt bättre. Många nyare bilar har plastglas. De kan med åren bli lite gula och repiga, då blir lamporna sämre. Den blir mörkare i själva glaset – vilket gör att du får sämre ljus. Hel/halvljus-lampor, parkeringslysen och backspeglarna – kolla dessa kanske flera gånger per år.

Vindrutetorkaren:

– Vi kontrollerar både vindrutetorkaren och spolningen. Det ingår i besiktningen. Ser du dåligt genom vindrutan för att torkarbladen är slitna – då är det dags att byta ut dem. Många trafikolyckor beror på att man inte ser eller syns och det finns rapporter som pekar på att ca 70 % av alla trafikolyckor beror på att man inte ser eller syns.

Varningstriangeln:

– Kom ihåg att alltid ha en varningstriangel i bilen. Om du behöver stanna på vägen måste du kunna varna andra bilister. Om det saknas en varningstriangel i bilen vid besiktningen – blir den underkänd.

Däck:

– Det är viktigt att bilen har bra däck för trafiksäkerheten men även när det gäller bränsleförbrukningen. Se till att kontrollera däckens lufttryck minst en gång i månaden och i bilens instruktionsbok hittar du vilket lufttryck det ska vara i däcken. Det är ett bra sätt att spara pengar. Däcken slits mindre och drar mindre bränsle om de har rätt lufttryck. Många undersökningar har visat att de flesta tyvärr kör med för lite luft i däcken. Även däckens mönsterdjup och om däcken är snedslitna ska man kontrollera regelbundet.

Vindrutan:

– Det kommer in många bilar med sprickor och stenskott i vindrutan. Vindrutorna slits ju mer man kör. Redan innan 10 000 mil kan vindrutan vara så sliten/repig att en lågt stående sol påverkar trafiksäkerheten. Till slut blir rutan så sliten att föraren blir bländad av mötande bilars strålkastare. Det är vanligare med sprickor/skador i vindrutan nu än det var förr i tiden. Är skadan i förarens siktfält så anmärker vi på det.

Hur bra koll har svensken?

Morgan Isacsson säger att bilar är en stor hobby i Sverige, men att det märks att hobbymeckandet har minskat.

– En orsak kan vara att det har blivit mer elektronik i bilarna. De är mer avancerade vilket innebär att man måste vara extra kunnig på bilar. Jag tror i och för sig att det mekas mycket fortfarande, men att det är vanligare på landsbygden än i storstaden. Och det är klart, har man 5-10 mil till verkstaden, vill man att ens bil ska fungera.

Avslutningsvis menar Morgan att man först och främst ska komma ihåg att ingenting är underhållsfritt. Men han tillägger också att när det är dags för kontrollbesiktning ska man ta sig tid och kontroller det du själv kan göra på bilen.

Följ ämnen i artikeln