Så kan du göra om bilen till något "eget"

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-08-13

Bil med personligt utseende - ett hantverk med anor från PV & Amazoner på 60-talet

Hej igen! Den svenska hemslöjden har långa traditioner, men begreppet borde idag även innefatta ombyggda bilar. Ty detta är en lika stor folkrörelse som någonsin näverslöjden, moraklockorna och knypplingen har varit.

Därför tar jag dig denna gång med på en upptäcktsfärd i stylingens värld.

Stajling, att ge sin bil ett personligt utseende, är inget nytt. På sextiotalet stajlade unga män sina Volvo PV och Amazoner med små diskreta medel som 5,5 tums plåtfälgar, varvräknare och sportrattar. Sedan kom det vulgära 70- och 80-talet då kantigt formgivna bilar fick ännu kantigare kjolpaket, bakrutejalusier och inredningar med massor av krossad plysch. Därefter tröttnade många på stajlingvågen, men trenden vände någon gång på 1990-talet då de fläskigaste karosstillbehören ersattes av betydligt smakfullare prylar. För sisådär två till tre år sedan var det "fast & furios-trenden" som gällde med stora vingar och en så rejsinspirerad look som möjligt. Idag gäller tre huvudinriktningar:

Rally- och racinglooken där bilarna ska likna tävlingsbilar så mycket som möjligt, men vara snyggare.

Customstilen där byggaren använder vinkelslip och svets för att kraftigt modifiera karossen. De flesta förstärker bilens ursprungslinjer och ger bilen ett "renare" utseende genom att ta bort allt som stör ögat, typ dörrhandtag. Här krävs det alltså mycket hantverk eftersom även de ombyggda grejerna helst ska se ut som om de var byggda på samma fabrik som bilen.

Traditionell stajling där man adderar olika effekter, vilket gör att bilen kan återställas i originalskick.

För den som även vill ställa ut sin bil och kanske vinna något pris krävs det idag även en inredning med massor av multimedia, typ dvd och stor musikanläggning.

De enklaste ingreppen för den som vill sätta en personlig prägel på sin bil är att tona rutorna och byta ut lättjobbade detaljer som backspeglar, sidoblinkers, baklampor, avgassystem och hjul. Det finns massor av stajlingprylar till så gott som alla bilmodeller och det kan vara svårt att få pengarna att räcka.

Dessutom kan Bilprovningen sätta stopp för dina planer.

Förutom direkta ombyggnationer är det framför allt färgade lampor, stora vingar och allt för häftiga däckskombinationer Bilprovningen slår ned på.

Din lokala däckhandlare och alla seriösa stajlingbutiker vet vad som accepteras.

Följ Bildoktorns råd, steg för steg.

Bildoktorns stajlingsskola

Bo Andersson (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln