Volvo 240 fyller 50 år – så blev den en ikon

Bosse Bildoktorn: ”Det blev en helt annan bil att köra” – chatta om era bästa minnen!

Uppdaterad 2024-04-23 13.26 | Publicerad 2024-04-19

Precis som att Volvo 140 hade sin lyxigare 160, fanns även 240 i flådigare version. Volvo 260 hade hade V6:a utvecklad tillsammans med Peugeot och Renault.

ABBA, köttbullar, bokhyllan Billy – något av det mest svenska vi har. Också Volvo 240 så klart! I år firar 200-serien jämnt samtidigt som begagnatpriserna de senaste åren stigit.

  • Fastnålat inlägg

    Här är er bästa Volvo 240-minnen

    19 april 08.22
    Johan Edling, Aftonbladet

    Aftonbladets läsare delade med sig i en chatt.

Denna chatt är stängd.

  • 19 april17.50

    En grisrosa 242 DL -75 med gröna orginaldörrar (blev aldrig färdiglackad tills jag fick mitt körkort).

    Den fick lite extra kraft om man drog ut chokespaken något ;)

    Kamremmen gick av en gång men det var bara att plocka hem den, byta och justera in, sen fortsatte den att gå och gå...

    Danny
  • 19 april16.49

    Min första bil var en mörkblå 242:a DL -77, tog över den från mina föräldrar när jag fick körkort och körde den i 16 år. Sen stod den och vilade sig i garaget i 20 år och nu är den renoverad till originalskick och bara sommarbil! 15 000 mil! Min Pärla!

    Monica
  • 19 april15.51

    Såg en annons 2011 på en Volvo 244 - 79, aldrig körd på vintern, i regn eller fuktigt väder stod det, 8000 mil. 23 000 var priset. Säljaren påstod att bilen var som ny, jag blev nyfiken och åkte 50 mil enkel resa för att kolla. Att den skulle vara så fin som påstods trodde jag inte, lite början till rost och andra skavanker skulle jag nog hitta, men, jag blev glatt överraskad, bilen var hur fin som helst, överallt. Äger den fortfarande:)

    Markus Rogö
  • 19 april15.51

    Fick en Volvo 240 av farsan när ja var 11 år. Körde runt med den på en åker :)

    Oskar
  • 19 april15.51

    Har haft mååånga 240 men minns en speciell, det var en 244 GLT 86:A som kallades Djävulsmyggan pga regnummret(MYG666) tyvärr blev den skrotad pga rosten av ägaren efter mig.

    volvovavva

I år är det 50 år sedan Volvo 240 lanserades, en direkt efterföljare till 140. Handen på hjärtat, utseendemässigt hade inte mycket skett, men undertill var utvecklingen desto större.

– Steget från Volvo 140 till 240 var mycket större än steget från Amazon till 140, och det berodde mycket på hjulupphängningen och styrväxeln, säger Bosse ”Bildoktorn” Andersson som jobbade som mekaniker när 240 lanserades år 1974.

Bosse ”Bildoktorn” Andersson jobbade som mekaniker när Volvo 240 lanserades år 1974.

Hjulupphängningen var av MacPherson-typ, där stötdämparen är integrerad i infästningsdelen för hjulet. Volvobilar hade tidigare varit trögstyrda, något som det nu blev ändring på.

– Volvo 240 fick kuggstångsstyrning och det blev en helt annan bil att köra, en mycket modernare körupplevelse.

Volvo 244 DL årsmodell 1975.

Han berömmer även hur lätt bilen var att reparera, det var gott om plats i motorutrymmet. En gång kom en taxichaufför till Bosses verkstad för att undersöka ett oljeläckage på sin 240. Bosse hissade upp bilen, medans chauffören satt kvar i förarsätet och arbetade med dagens pappersarbete.

På växellådans utgående axel behövdes en packning bytas, något som gjordes snabbt genom att avlägsna fyra skruvar och lyfta bort kardanstången. Packningen pillades enkelt bort.

När chauffören frågade vad som var fel och när han kunde få tid att laga felet svarade Bosse:

– Det är redan gjort!

Allt som allt, gjort på en halvtimme.

Redan 1972 visades konceptet Volvo VESC, en förkortning för Volvo Experimental Safety Car, en föregångare som 240 hämtade mycket inspiration från. Bilen hade till exempel dolda nackskydd i framstolarna som sköts upp vid en krock, och backkamera stor som en soppskål monterad bak. Inget av det följde med till produktionsbilen, men det gjorde däremot den rejäla stötfångaren för att möta de amerikanska krockkraven.

Hans Hedberg jobbar som heritage manager på Volvo, och ansvarar för märkets klassiska bilar.

– Även den orangea signalfärg fanns det en tanke med, det var grundat i en studie. Bilen skulle synas på avstånd, säger han.

Hans Hedberg är ansvarig för Volvo Cars avdelning för klassiska bilar.

– En liten detalj jag gillar som följde med till 240, är att vindrutetorkarens armar är lackade mattsvart för att inte störa förarens sikt och inte riskera få solkatter i ögonen. Det är omtanke ned i minsta detalj, säger Hans Hedberg.

Bilen gick att få som tvådörrars sedan (242), fyrdörrars sedan (244) och kombi (245).

Med 240 kom även den nyutvecklade B21-motorn som med bränsleinsprutning gav 123 hästkrafter. Detta var också första gången man använde överliggande kamaxel.

Lyxversionen hette 260 men karossen var snarlik. Strålkastarna var rektangulära, huven aningen större. Motorn var en ny V6:a, utvecklad tillsammans med Renault och Peugeot. Fler hästkrafter, men också känslig för varmgång.

På 80-talet kom 240 Turbo, som ett tag var världens snabbaste sedan. Här i kombiutförande.

På 80-talet fick 240 äntligen Turbo, något som Saab var före

med att lansera.

– Volvo snodde väl på ett sätt turbo-idén från Saab, men Volvo var först med Lambda-sond. En konklusion kan vara att bägge ledde utveckligen, tillsammans med Mercedes, att göra den moderna bilen så krocksäker som möjligt, säger Bosse ”Bildoktorn” Andersson.

Snyggaste av dem alla? Vi tycker det. Volvo 262c var Sveriges lyxcoupé och lanserades 1977.

1984 kom modernare Volvo 740, men trots det levde 240 kvar.

– Man startade ett företag i företaget som hette 240-bolaget. Den fanns fortfarande ett stort kundbehov, trots att grundkonstruktionen stäckte sig ända tillbaka till 60-talet.

Man gjorde om det man kunde göra om, utan att det fick kosta för mycket, säger Hans Hedberg. 

– Bilen fick med åren lite bättre komfort, högre säkerhet och mer utrustning. Man undersökte även att sälja hela konstruktionen till en annan tillverkare och även om det inte blev så höll man liv i modellen betydligt längre än vad man hade planerat.

1982 fick man betala strax över 59 000 kronor för en begagnad 240.

På begagnatmarknaden har priserna ökat. Enligt statistik från Blocket var medianpriset 7 000 kronor år 2013. I dag 26 000 kronor.

Att en fin 240 Turbo säljs för kring 200 000 kronor på auktionssajter är inte ovanligt.

5 maj 1993, nästan 20 år efter lanseringen, rullade sista 240:n av bandet i Torslanda. En kombi 245. Totalt tillverkade 2,8 miljoner bilar i 240/260-serien och fortfarande är det Volvos mest sålda modell.

Vilken Volvo 240 väljer du?

Bosse ”Bildoktorn” Andersson, programledare och bilmekaniker

– Ska jag välja en favorit så är det när den kom med Turbo. Då tyckte jag att 240 hittade harmonin – ”så här ska en Volvo vara att köra” – innan dess var det lite hästvagn över det hela. En bil behöver inte vara jättesnabb, det handlar om harmoni.


Fredrik Nyblad, redaktör på Klassiker, chefredaktör för VolvoKlassiker och författare till boken ”Volvo 240 – Från Svenssonbil till statslimousine”.

Volvo 240 landaulett limosuine.

– Den märkligaste 240-versionen av alla är de två 70 centimeter förlängda landaulettbilar – halvkabrioletter som byggdes 1984. Den snälla 240:n från demokratiska och alliansfria Sverige beställdes av DDR-regimen för att användas vid parader. Genom att välja en Volvo visade kommunistregimen ett visst mått av oberoende mot Sovjetunionen.


Hans Hedberg, ansvarig för Volvo Cars avdelning för klassiska bilar

Volvo 245 DL årsmodell 1975.

– Volvo 245 herrgårdsvagn. Det är själva symbolen för vad en Volvo står för. Det var ju inte bara svenskarnas bil, det var hela världens Volvo. Den blev en ikon både säkerhetsmässigt och funktionsmässigt – speciellt på den nordamerikanska marknaden. Något som vi tar för givet, är globalt sett en väldigt kompetent produkt.