Elbilens värde sjönk som en sten rekordsnabbt

Fisker på väg mot konkurs – ägare drabbas

Publicerad 2024-04-10

Fisker Ocean.

Bosse Nygårds köpte sin Fisker Ocean den 1 februari för nästan 700 000 kronor.

Nu två månader senare står biltillverkaren på ruinens brant för en konkurs, och Bosses närmast nya bil värderas till endast 340 000 kronor.

Värderingen är gjord av BCA på uppdrag av Fisker och fastslår att bilen tappat mer än hälften av sitt värde. Bosse Nygårds betalade 692 000 kronor för sin Ocean Ultra för bara två månader sedan, idag uppskattas värdet till 340 000 kronor.

Värderingen av Bosses bil.

Bosse som krasst konstaterat att han gjort sitt livs sämsta affär, har trots allt självdistans i allt elände.

– Vet du vad jag tänker, vem köper den för 340 000 kronor, vem vill köpa en Fisker nu?, säger han och skrattar till.

Anledningen till det enorma värdetappet är att Fisker dras med stora ekonomiska problem. Nyligen avnoterades bolaget från New York-börsen efter att Nissan drog sig ur förhandlingar om att rädda företaget, vilket fick aktien att störtdyka.

200 000 kronors rabatt

Som en räddningsaktion dumpade man till en början priserna i USA, något man nu även gjort i Sverige.

Helt nya lagerbilar går att få med 200 000 kronor i rabatt, vilket gör att en begagnad bil rasar ännu mer, trots att den som i Bosses fall bara är två månader gammal och har 500 mil på mätaren.

Nu är det galen rea på helt nya Fisker-bilar.

Bosse har tidigare kört Skoda Enyaq, en elbil han var mycket nöjd med, men han eftersökte längre räckvidd, möjlighet till att förvärma batteriet och att bilen skulle kunna agera batterilager för huset. Fisker Ocean har på pappret en av de bästa räckvidderna på marknaden med 707 kilometer, men den stämmer inte i verkligheten.

– Jag vill ju gå i kamp nu gällande körsträckan, det är bedrägligt, jag brinner för det.

Att en elbil i själva verket har sämre räckvidd är han väl medveten om.

– Normalt skulle man komma i 55 mil i snitt, det är mina förväntningar.

”Det är lurendrejeri”

Bilen drar dock enligt Bosse väldigt mycket el, ofta över 3 kilowattimmar/mil. Batteriet är på 106 kilowattimmar vilket betyder att bilen då kommer betydligt kortare än vad man uppger.

– Den ska dra 1,49 kilowattimmar per mil, om man komma 707 kilometer, det är bara matematik, säger Bosse.

– Jag tycker det är lurendrejeri så det skriker om det.

Bosse betalade extra för vinterpaketet som ska ge möjlighet till förvärmning av batteriet och kupén, men det är funktioner han ännu inte fått.

– Dom bara snackar om att det kommer uppdateringar, men går de i konkurs så kommer det ju inga fler. Då har man köpt saker man aldrig fick.

Osäkert med garantin

Vid konkurs blir även frågan om garantier osäker. Enligt svensk konsumentlag så kan man alltid vända sig till återförsäljaren gällande garanti vid händelse av konkurs, men i Fiskers fall är det annorlunda.

– Om Fisker går i konkurs så har de ju inga återförsäljare, eftersom det är Fisker Sweden AB som säljer direkt till konsument. Då faller möjligheten till garanti, säger Olle Haglund, jurist Riksförbundet M Sverige.

När Aftonbladet testade Fisker Ocean kritiserade vi den bland annat för mjukvaran som kändes ofärdig, något som Bosse håller med om. 

– Jag har haft 33 bilar i mitt liv, jag är 65 bast, 19 av dem var helt nya – det här är den sämsta bil jag haft och den dyraste.

Ibland har det inte gått att ta sig in och ur bilen, ibland har den inte startat.

Vad hoppas du på nu?

– Jag hoppas att de överlever eller att någon annan tar över, och att de fortsätter utveckla bilen så att den har alla funktioner som de lovar den ska ha. Och jag ljuger inte, då kan det bli den bästa bil jag ägt, avslutar Bosse. 

Följ ämnen i artikeln