Så enkelt byter du till sommardäck själv

Glenn Lindbergs steg för steg-guide

Publicerad 2024-04-12

Att låta någon annan byta däck är inte särskilt dyrt, men det är heller inte det minsta svårt att göra själv.

Så här enkelt byter du till sommar- eller vinterdäck själv!

Allt som behövs för ett lyckat däckbyte.

Lossa bultarna

Lossa bultarna när bilen fortfarande står på marken.

Pilla bort navkapslarna om du har sådana. Lossa bultarna moturs, detta är viktigt att du gör när bilen fortfarande står på marken, hjulet snurrar ju när det hänger i luften. Ett varv eller två räcker för bultarna. Använd ett fälgkors i värsta fall, men en hjulmutternyckel är bättre då den ger en hävstångseffekt. Du slipper ta i för kung och fosterland.

Proffsen använder mutterdragare.

Hissa upp bilen

Ställ dig på en plan yta där underlaget är hårt. Inga gräsmattor. Hitta bilens lyftpunkt, de brukar vara utmärkta med en pil. Hissa upp bilen och ställ en pallbock under för säkerhetsskull – kostar bara någon hundring.

Lossa hjulet

Vicka loss fälgen.

Ta bort alla bultarna och vicka loss fälgen. Ibland kan det sitta hårt och behöva en redig spark. Lyft fälgen rakt ut. Nyare bilar har ofta en låsbult, den hylsan hittar du någonstans i din bil. Kanske i handskfacket eller i bagaget under lastgolvet.

Tips! Har fälgen helt fastnat oavsett hur mycket du sparkar och rycker i den: skruva i muttrarna igen, utan att dra åt dem det minsta, de ska bara sitta löst. Släpp ned bilen igen, rulla ned fram och tillbaka, alternativt kör väldigt, väldigt sakta. Fälgen kommer lossna, förmodligen hörs det. Testa hissa upp bilen igen och se om den går att få av.

Vilket hjul, var?

Om du är tvungen att välja, så ska de bästa däcken sitta bak. Detta för att förhindra sladd eller vattenplaning.

Titta även på däcksidan, ibland finns en rotations-riktning du måste följa. En tydlig pil framåt visar vilken sidan du ska sätta fälgarna på.

Glöm inte pastan!

Gör ditt framtida jag en tjänst, sätt en liten klick kopparpasta – inte större än en ärta – på bulten innan du skruvar i den. Då är risken mindre att den rostar fast tills nästa däckbyte.

Dra åt, men hur hårt?

Skruva fast muttrarna med fingrarna igen, släpp ner bilen.

Finsmakare kommer säga åt dig att du MÅSTE ha en momentnyckel. Med en sådan vet du exakt med hur många newtonmeter du ska dra åt. Bra att ha, men dyra.

Dra åt bultarna lite åt gången, rör dig inte i en cirkel, utan ta motsatt bult från den du just skruvade åt. Ta i lagom hårt, lite åt gången till alla tycks vara hårt åtdragna. Använd endast handkraft. Få inte för dig att ställa dig på hjulmutternyckeln, då kan bulten gå av och du har skapat dig själv ett litet helvete.

Tvätta

När alla hjulen är bytta rekommenderar vi starkt att du tvättar av dem ordentligt, särskilt efter en vintersäsong. Använd en vanlig diskborste, eller köp en särskild fälgborste för ändamålet. Har du särskild fälgrengöring, använd det.

Kolla lufttrycket, efterdra

Korrekt lufttryck hittar du i bilens instruktionsbok eller på dörrsidan. Ibland står det i tanklocket. Det angivna talet är för kalla däck, kör du ett tag blir däcken varma, och trycket ökar ungefär med 0,3 bar.

Efter fyra till fem mils körning, kolla bultarna och efterdra dem om det behövs.

Följ ämnen i artikeln