Folk kör utan marginaler

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-12-29

Det finns inget facit till dödsolyckan norr om Sala ännu, polisutredningen är knappt påbörjad, vittnen har bara hörts inledningsvis. Men det finns ledtrådar.

Halkan Det är vinter och vinterväglag. Men jag tror ändå inte att det var särskilt halt på själva vägbanan. Väg 70 är åtta meter bred vid olycksplatsen strax norr om Broddby och körbanorna var till större delen torr asfalt. Det hade inte snöat mer än tre centimeter sen julafton och tät trafik och mycket dubbdäck hade slitit bort isen.

Däremot var det vinterväglag ute i de smala vägrenarna och i en liten sträng i vägens mitt. Det var ett lätt torrt snöfall vid olyckstillfället men snön blåste bort från vägbanan.

Bilen Japanska Isuzu tillverkade precis som Mazda, Mitsubishi, Nissan och Toyota extremt farliga minibussar ända in på 1990-talet. Tyvärr finns det fortfarande en hel del kvar på svenska vägar.

Sladdar lätt när det är halt

En krock med en gammal japansk minibuss slutar alltid på värsta sätt. Det finns inga krockzoner vare sig fram eller på sidorna. Dessutom är bussarna bakhjulsdrivna och sladdar lätt när det är halt. Om föraren kom ut i vägrenen med lössnö ovanpå isen kan han ha fått en sladd som var omöjlig att häva.

Lastbilen Det spelar egentligen ingen roll hur säker personbilen är, en frontalkrock med en lastbil slutar alltid illa.

Däcken Minibussen hade dubbfria vinterdäck men vakthavande polis i Västerås kunde på fredagen inte säga om de var nya eller slitna. Dubbfria vinterdäck är aldrig bra på is och väglaget ute i vägrenen liknade is. Slitna däck är ännu sämre.

Lagen säger att vinterdäck ska ha minst tre mm mönsterdjup men redan vid fyra mm är däcken slut.

Anpassar inte farten

Är däcken dessutom äldre än fem, sex år är gummit hårt och har tappat allt grepp.

Vinterväg På sommaren utnyttjar man i allmänhet bara en bråkdel av bilens och däckens egenskaper. Marginalerna är stora. Redan i regn krymper marginalerna rejält och på vintern kör många utan några som helst marginaler. Det är därför folk kör i diket så fort det snöat lite. Inte för att det är halt, egentligen, utan för att folk kör utan marginaler. De anpassar inte farten.

Det har snöat kopiöst

I Stockholmsområdet och särskilt i Roslagen där jag själv tillbringat julen har det snöat kopiöst och vinterväghållningen har varit under all kritik. Men massor av snö på vägar och gator har tvingat bilisterna att sänka hastigheten så att trots många avåkningar har få personer skadats.

Kanske var det blandningen av ett torrt väglag och förrädiska vägrenar som bidrog till olyckan i Sala.

På vägen gick det att köra i tillåtna nittio kilometer i timmen men ute i vägrenen var plötsligt marginalerna borta.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln