Svensken glider inte på svaret – vill ha däck som greppar

Publicerad 2012-09-28

Expert: Vänta inte med att sätta på vinterdäcken

Robert Collin har testat däck i över 25 år - den 15 oktober kan du läsa årets vinterdäckstest i Aftonbladet Bil. Foto: LASSE ALLARD

Däcktillverkaren Nokian har gjort en undersökning som visar att svenskarna tycker att isgrepp är det viktigaste när de väljer vinterdäck.

I undersökningen ville 19 procent ha bra grepp på snöiga vägar och tre procent prioriterade tysta däck. Dubbdäck ger fortfarande bättre grepp på isiga vägar. När det gäller snögrepp så ger dubbfria vinterdäck nästan lika bra grepp som dubbdäck. På isiga vägar ger dubbdäck den kortaste bromssträckan och bästa köregenskaper. Bra dubbdäck visar tydligt när man håller på att förlora sidogreppet. Det är även lättare att återhämta sig från en sladd med en bil som har dubbdäck.

- En erfaren förare som kan anpassa sitt körsätt efter underlaget kan antingen välja dubbdäck eller dubbfria vinterdäck. En bilist som känner sig osäker på vinterväglag bör köpa dubbdäck. Ska man ofta iväg tidigt på morgonen, oavsett om det snöar ymnigt och är halt, så är dubbdäck det klokaste alternativet. Dubbdäck jämnar bäst ut skiftningar på väglaget och ger säkra köregenskaper, berättar Allan Ostrovskis, teknisk chef på Nokian.

Vänta inte med bytet

Kortare dagar och morgontemperaturer kring noll betyder att det börjar bli dags att byta vinterdäck till bilen. Speciellt dubbfria vinterdäck kan man ha på bilen i god tid innan halkan kommer och då slipper man även köerna hos däckverkstäderna.

Många väntar med däckbytet tills den första snön faller och tror att det inte är bra att köra med vinterdäck för tidigt.

- Många är rädda för att vinterdäcken ska slitas fortare om bytet sker för tidigt. Man tror även att greppet blir bättre om man börjar köra med vinterdäck så sent som möjligt. Det finns ingen anledning att vara rädd för däckslitage, i själva verket är asfalten slätast under hösten och däcken slits då mindre. Värst är det under våren då asfalten är grövre, säger Allan Ostrovskis.

Är det dags att köpa nya vinterdäck och du väljer dubbfria vinterdäck är det viktigt att kolla att däcken är avsedda för varierande och krävande nordiska vinterförhållanden. På marknaden finns även centraleuropeiska vinterdäck som är gjorda för torra och våta asfaltvägar och därför ger de sämre vintergrepp på is och snö.

EU:s märkning gynnar inte Norden

Även EU:s nya däckmärkning, som träder i kraft den 1 november, kommer att påverka valet av däck. Däckmärkningen ger konsumenterna jämförbar information om däckens bränsleeffektivitet, våtgrepp och externt däckljud. Syftet med däckmärkningen är att styra konsumenter att välja däck med bättre kvalitet och därmed även säkrare däck.

När det gäller vinterdäck så kommer däckmärkningen inte ge fullständig information eftersom den gäller enbart dubbfria vinterdäck, meninte dubbdäck. Däckmärkningen uppmärksammar heller inte vinterförhållanden som är typiska här i Norden. I krävande och varierande vinterförhållanden är is- och snögrepp den viktigaste egenskapen. Dessutom informerar däckmärkningen enbart om tre egenskaper när till exempel oberoende motortidningar testar tiotals egenskaper i sina däcktester.

Följ ämnen i artikeln