Dubbfritt passar inte i vårt klimat

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-11-08

Just nu håller tre miljoner bilägare på att byta till vinterdäck.

En del lägger på sina gamla däck, andra

köper nya. Men när är det egentligen dags att kassera de gamla däcken?

Robert Collin som testat däck i 18 år hjälper dig i däckdjungeln.

Dubbat eller dubbfritt

Dubbfria däck passar egentligen inte alls i vårt klimat. Att de ändå står för drygt 25 procent av vinterdäcksförsäljningen beror på däckbranschens marknadsföring. När ett dubbdäck förlorar greppet går det fortfarande att kontrollera bilen och det är inte hopplöst att försöka få tillbaka greppet. Med ett däck utan dubb blir sladdarna svårare. Dessutom har dubbfria däck mycket dåligt grepp på frosthalka. Man kan säga att dubbarna jämnar ut greppet medan de dubbfria däcken är sämst när de behövs som mest!

3 mm = slut

Lagen säger att vinterdäck måste ha minst tre mm mönsterdjup. I

praktiken är greppet slut tidigare. Fem mm och fem år, längre ska man inte köra på vinterdäcken.

Hastighetskod

Tumregeln är att hastighetsklassningen ska vara så låg som möjligt. De bästa däcken är Q-märkta (max 160 km/tim) eller T-märkta (190). Vissa breda dimensioner finns bara som H (210 km/t). Ett däck som ska klara höga farter på autobahn måste vara stabilt. Ett bra nordiskt vinterdäck däremot förlorar en del högfartsstabilitet när mönstret

anpassas för våra vintrar.

Gummit åldras och hårdnar

Vad än gummihandlarna säger: Naturgummit i vinterdäcken åldras och greppet förstörs efter ett par år. Tumregeln är att du bara ska betala fullt pris för ett däck som är tillverkat under året. Är däcken äldre; kräv rejäl rabatt eller åk någon

annanstans.

r in däcken!

Det är viktigt att ”köra in” dubbdäcken. De första femti eller hundra milen bör

köras försiktigt utan rivstarter, tvärnitar eller hård kurvtagning för att dubbarna ska ”vulka” fast i gummit. I ett väl inkört däck lossnar det inte en enda dubb under däckets hela livstid. Den som kör i väg som rallykalle direkt från gummiverkstaden har däremot tappat hälften av dubbarna inom ett par veckor.

Leta bästa pris

Bestäm vilket däck du vill ha och sätt dig sen en kvart i telefonen. Det skiljer

hundralappar mellan gummigubbarna, hundralappar per däck alltså. Tänk på att testvinnarna brukar ta slut först, var ute i god tid!

Sista chansen att hitta äkta Gislaveddäck

De Gislaved- och Conti Viking-däck vi testat är alla tillverkade i Gislaved. Nu har tyska ägaren Continental flyttat tillverkningen till Tyskland och Tjeckien och tillverkningsprocessen är annorlunda. Tysk- eller tjecktillverkade däck vet vi

ingenting om i dagsläget. Vi återkommer med ett kompletterande test senare.

Rekommendation: Köp inget annat än svenskt!

Smalare däck greppar bättre

Rallyförarna använder alltid smala däck på snön. Breda däck planar ovanpå snö och modd medan smala däck gräver sig ner till fast underlag. Samma sak gäller privatbilisten. Ju smalare på vintern, desto säkrare. Dessutom är smalare däck billigare!

Lagen

Enligt den tre år gamla vinterdäckslagen FÅR man lägga på dubbdäcken den första oktober och man MÅSTE lägga på någon form av vinterdäck, dubbat eller

dubbfritt, senast den 1 december.

Billigt och bra

”Billigt och bra-flaggan” hamnade över det koreanska Aurora-däcket i vinterdäcktestet i förra bilagan. Som de flesta nog redan räknat ut var det den 200 kronor billigare och lika säkra regummeringen från AGI som skulle

flaggas.

Giftiga oljor

Två kemister på länsstyrelsen i Göteborg tog strid med hela däckbranschen för att få bort de cancerframkallande HA-oljorna ur däcken. David mot Goliat, och David vann! Lilla regummeraren AGI i Anderstorp var först med att ersätta canceroljan med giftfritt och sen följde allt fler efter. Av testdäcken är det bara koreanska Aurora som har giftoljan kvar. Varje däck innehåller cirka en liter HA-olja som oljeindustrin slumpar bort för att slippa kostnaden med destruktion!

Kostnaden för giftfritt alternativ är en krona! Listan med alla giftiga och giftfria däck finns på www.gr.to, sök under Projekt och Green Tyres.

Kompletteringsdubbning

Förr i tiden kompletteringsdubbade man däcken efter ett par säsonger. Nu är det omöjligt. Dels behövs det inte, nu för tiden sitter dubbarna fast bättre (se

ovan), dels är däcken utformade så att det inte finns plats för extra dubbhål.

gprisimport

Rumänska regummeringar och kinesiska dubbdäck låter inget vidare och är

knappast särskilt greppvänliga i svensk vinter. Låt dig inte luras av lågt pris.

Här är reglerna

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln