120 - och masslakten uteblev på motorvägen

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-08-27

Men räkna kallt med att höjningen av hastighetsgränsen kostar - i sänkningar på andra sträckor

Nu blir det blodbad på motorvägarna! NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, har varnat för masslakten. VTI, Väg- och transportforskningsinstitutet i Linköping, har räknat ut hur många som kommer att dödas.

Landets ledande trafikforskare har gemensamt krävt sänkta hastigheter. Ändå föreslår Vägverket nu att hastigheterna på motorväg ska höjas.

Tyskland har fri fart på sina motorvägar. Italien har höjt till 150 km/tim och Danmark till 130. Sverige som har mindre trafik än alla andra Västeuropeiska länder, som har bättre motorvägar, säkrare bilar och nyktrare förare följer nu efter.

Höjningen har föregåtts av gedigen forskning. NTF och VTI har räknat och gjort modeller. Vägverkets egen statistikavdelning har tittat på olycks-tal och så efter år av överväganden inleddes i somras ett försök på E6 genom Halland. Ett par mil motorväg fick fartgränsen höjd till 120 km/tim för att se om en så hög hastighet var realistisk med hänsyn till samspelet förare-bil-väg.

Räddningstjänsten och sjukhusen var förvarnade om att det kunde bli en hel del allvarliga olyckor på försökssträckan. Kirurger och narkosläkare beredde sig på en sommar med mycket jourtjänst.

120 kilometer i timmen. En hisnande hastighet. För 150 år sedan trodde vetenskapsmännen att de mänskliga organen skulle brytas ner vid så höga hastigheter.

Men Vägverket hade bestämt sig för att göra ett försök. Först på en av Sveriges allra säkraste motorvägar.

För två år sedan ledde NTF:s chefsideolog Gunnar Carlsson ett närmast religiöst möte på trafiksäkerhetskonferensen i Tylösand.

Mulla Carlsson fick alla talibanerna på mötet att skrika sig hesa för lägre hastigheter.

Och ändå är det just i närheten av Tylösand som försöket med den nya höjda hastigheten genomförts. Kanske ett sätt för statsmakten att visa sin suveränitet över de religiösa fundamentalisterna?

En del bilister hade nog hoppats att Vägverket skulle spänna bågen lite hårdare, och provat 130, eller kanske till och med 140 km/tim.

Som försök hade det kunnat ge intressant information om hur höga fartgränser som är nationlaekonomiskt optimalt. Kanske hade massslakten på motorvägen där genom Halland börjat just vid 130, eller kanske vid 140, eller inte ens då?

Nu får vi aldrig veta det. Vägverket bestämde sig för att gränsen mellan seriös försöksverksamhet och ren dumdristighet går vid 121 km/tim. En höjning med 10 km/tim från nuvarande gränsen vid 110 ansågs mer än tillräcklig.

Hur gick det då?

Tack, bra. Masslakten uteblev. Folk kom fram lite fortare, och lite mindre frustrerade.

En del bilister hade nog kunnat tänka sig ett steg två i försöket, att höja lite till när det gick så bra i det första skälvande steget.

Men då är det ju tur att våra makthavare har den klokheten det innebär att sätta stopp innan alla gränser är passerade.

Nu vet vi att 120 inte är en livsfarlig hastighet, i varje fall inte på världens säkraste vägar. Vem hade velat plikta med livet för att få reda på exakt var den absoluta gränsen för en säker trafik går?

Försöket är alltså lyckligt genomfört och nu föreslår Vägverket att fartgränsen höjs från 110 till 120 - på de allra säkraste motorvägsavsnitten.

Inte på hela motorvägsnätet eftersom en stor del av motorvägarna inte tål högre fart än 110. Och inte förrän tidigast från år 2007.

Dessutom ska den höjda hastigheten kompenseras med sänkt fart på andra vägar. Räkna med att en mil med höjd fart kommer att vägas upp av sänkt fart på tio mil.

Det är nödvändligt för att inte trafikdöden ska rusa i höjden. Dessutom ökar höjd fart utsläppen av växthusgasen koldioxid.

Även det ett skäl att sänka farten på övriga vägnätet.

(Vad är det jag hör? Riksdagsval nästa höst? Ja men, tänk så förfärligt om en borgerlig regering skulle plussa på tio, tjugo kilometer, i ren överbudspolitik? Nej, bevare oss!)

SIGNALER

Robert Collin vet när det slår om.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln