Trist flirt med miljörörelsen

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-03-29

Fegt, urvattnat och en trist flirt med miljörörelsen.

Men rena julafton för polisen.

Så kan man sammanfatta de nya hastighetsgränserna.

Aftonbladets trafikreporter Robert Collin

För tio år sedan pratade Vägverket om att höja till 130 på de bästa motorvägarna. Men så varnade experterna.

Och när Danmark för ett par år sedan höjde från 110 till 130 förutspådde svenska NTF ett blodbad.

Men olyckorna minskade.

För samtidigt som danskarna fick köra lite fortare på de bästa motorvägarna blev polisen strängare med mer övervakning och hårdare straff.

Sänkta utsläpp viktigare

Förr var Vägverkets uppgift att bygga säkra vägar för god framkomlighet. I dag är sänkta koldioxidutsläpp viktigare.

Därför höjer Sverige bara till 120, trots att praktiskt taget hela Europa kör fortare. Och därför sänks också hastigheten på många vägar. För att ”betala” höjningen.

Vi har säkra motorvägar. Vi har mindre trafik än andra EU-länder. Alla borde förstå vad det betyder för konkurrensen inom Europa när våra grannar söderut bokstavligen kör ifrån oss. Men tydligen inte.

Klimatfrågan och vår trygghetsnarkomani gör oss blinda för det uppenbara.

Men varför jublar polisen? Jo, för att alla nya hastighetsskyltar, det kan bli dubbelt så många som i dag, kommer att göra oss bilister totalförvirrade.

I skogen av skyltar får polisen ett lätt jobb med laser och kameror.

Följ ämnen i artikeln