Partikelfilter är bästa valet

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-02-25

Att miljöklassa dieselbilar med partikelfilter är ett stort steg mot en bättre miljö.

Alla dieselmotorer drar mindre bränsle än bensinmotorer, det betyder mindre utsläpp av växthusgasen koldioxid.

Med partikelfilter är de dessutom minst lika rena som bensinmotorerna.

Dieselmotorer har alltid straffbeskattats i Sverige för sina farliga avgaser. Det är framförallt de ultrasmå partiklarna som är besvärliga, de orsakar cancer, astma och hjärtsjukdomar.

Man beräknar att tiotusentals människor i Europa dör på grund av partiklarna varje år.

Hittills har tre typer av bilar miljöklassats i Sverige.

Saknar lobby

Hybridbilen med en elmotor som hjälper bensinmotorn vid behov, etanolbilen som kan köras antingen på etanol eller bensin och biogasbilen som tankas med gas från olika typer av förruttnelseprocesser.

Att just de här tre typerna mijlöklassats beror snarare på starka påtryckarorganisationer än på miljöeffekten.

Bondelobbyn står bakom etanolen, eftersom spriten framställs ur jordbrukets överskottsproduktion.

Miljörörelsen står bakom biogasen och Toyotas egen lobbyavdelning har fixat förmånliga skatteregler för hybriden.

Det trista är att ingen av de här biltyperna nämnvärt kommer att bidra till en bättre värld.

Överlägsen miljöeffekt

Hybriden drar lika mycket bränsle som en normal dieselbil - men den kostar betydligt mer. Etanolbilarna körs till större delen på bensin eftersom det är så ont om etanolmackar. Biogasbilen slutligen begränsas av tillgången på biogas.

Bara dieseln med partikelfilter saknade länge en stark påtryckarrörelse, trots att miljöeffekten är överlägsen.

S40/V50 har filter

Partikelfiltret uppfanns av franska Peugeot och Citroën, och fransmännen har aldrig haft något större inflytande över vårt svenska sätt att tänka. Därför är det logiskt att ingenting hände förrän Volvo alldeles nyligen började montera de franska dieselmotorerna i sin nya modell S40/V50 och Saab skaffade en diesel med partikelfilter till sin 9-3-modell.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln