Kan det bli annat än succé för den nya generationen?

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-07-26

När barnen ska ut och åka trivs de kungligt i famljebussen.

Jag gjorde ett alldeles naturtroget test av ett antal familjebussar för snart tio år sedan. Det var några familjebussar – och en Volvokombi! – och ett antal familjer med småbarn. Och så bytte vi bil var tionde mil.

Det intressanta var att barnen som för tillfället satt bak i Volvon omedelbart började bråka med varandra medan de som åkte familjebuss trivdes kungligt.

Renault och Chrysler var 1984 först på var sin kontinent med den moderna, säkra och körglada familjebussen.

Renault Espace blev snabbt succé i Europa medan Chrysler Voyager blev marknadsledare i Sverige, eftersom Volvo inte vågade importera Espace...

Det tog ett antal år för konkurrenterna att samla sig från chocken, men sen kom det familjebussar från var och varannan tillverkare.

Designglädje och körglädje

Sen kom nästa bilvåg, stadsjeepen. Ett tag verkade det som om familjebussen var utslagen, den riskerade en töntstämpel. Men den nya generationen franska familjebussar visar på designglädje, ännu mer körglädje, massor av utrymmen och det mesta är mer effektivt än i jeepen.

Utrymmena är bättre utnyttjade, kör-egenskaperna betydligt bättre, de drar mindre bränsle och är mer komfortabla.

De är sämre i terrängen, men vem bryr sig, egentligen?

Hittills har Renault låtit teknikföretaget Matra bygga Espace på en stålram med kaross av plast. En metod som passar småskalig tillverkning. ”Problemet” är att det säljs alldeles för många Espace. Därför är nya modellen konventionellt byggd med självbärande kaross, ett tecken på att Renault räknar med ännu högre efterfrågan i framtiden.

Peugeot, som utöver 807 även bygger trillingarna Citroën C8 och Fiat Ulysse i sin fabrik i Nordfrankrike, hade en del motgångar med föregångarna 806/Evasion/Ulysse som var allt för kantiga för att nå den stora publiken.

Gamlingarna räcker inte till

Gamlingarna hade klassens bästa köregenskaper, gott om utrymme och lågt pris, men det räckte inte.

Nykomlingarna är rundare, mindre busslika och ännu roligare att köra. Kan det bli annat än succé den här gången?

De båda testbilarna är definitivt klassledare, båda två. Att köpa någon av de andra familjebussarna på marknaden verkar helt fel just nu.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln