Test: Sex små familjebussar

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-11-06

Det har aldrig varit mer trångt i lilla rymdklassen

Gamla Scénic skapade en ny klass.

Och var förstås hela tiden bäst i den.

Hur är det då med uppföljaren?

Gamla Scénic skapade stora rubriker när den kom, en liten familjebuss med massor av finesser och praktiska, nyskapande lösningar.

Många hängde på trenden, bland dem Opel.

När Opel gömde två stolar under lastgolvet visade de stor talang inom paketeringskonsten. I dag har var och varannan familjebuss liknande lösningar.

Inte Fiat Ulysse dock, rymdskeppet i vår testgrupp.

Toyota Corolla Verso känns betydligt mindre i jämförelse. Och dess design med den brutna höftlinjen som sticker uppåt i aktern ger upphov till diskussioner.

Likadant med nya VW Tourans design.

Är den snygg eller slätstruken?

Klart är att Volkswagen inte bygger utmanande bilar – det får koncernsystern Seat göra.

Nya Renault Scénic å sin sida charmar med sin tuffa karossform och insidan är inte mindre ball.

Scénic är helt klart testets bäst designade bil, med en interiör man kan sitta och studera länge utan att tröttna.

Materialen i inredningen är fina och kvalitetskänslan hög.

Peugeot 307 SW syntes knappt på testbilsparkeringen inför detta MPV-test, men den växte med tiden.

Rond 1: UTRYMMEN

Opel Zafira har en odelad mittensoffa som måste skjutas fram för att de bakersta stolarna ska kunna nås, och ärligt talat så känns det hela inte modernt längre. Andra märken har smartare lösningar.

I baksätet sitter man upprätt och det är långt ner till golvet vilket ger trevligt lårstöd. De bakersta stolarna är av nödkaraktär och utrymmet är trångt på alla ledder. Lårstödet är obefintligt för vuxna.

Bagagetutrymmet är litet med alla sätena uppfällda, men med fem stolar på plats är det helt okej.

Fiat Ulysses storlek gör att bilen är rymlig på alla tre sätesrader, men tyvärr är de två bakre radernas stolar lågt monterade och lårstödet bli därför skralt. Alla de bakre stolarna är skjut- och fällbara individuellt, smidigt. De kostar ????? kronor extra.

Tyvärr är de väldigt tunga att flytta runt eller ta ur om man vill öka bagagevolymen. Klart sämre än de andra i gänget som gömmer sina bakersta stolar under lastgolvet.

Corolla Verso är femsitsig.

Flexibiliteten i Corolla Verso är också måttlig. Man kan skjuta baksätet (delat 60/40), fälla det och även ta ur det, men lastgolvet är inte plant.

Bagageutrymmet är litet och blir inte mycket större med baksätet i dess främsta läge. Corolla Verso är definitivt ingen storlastare.

Hos nya VW Touran finns det istället gott om utrymme i kupén.

Sidorna är snudd på vertikala ända upp till tak. Det ger bra kupérymd och baksätespassagerarna sitter bra.

Längst bak finns (extrautrustning för 6 400 kronor) två stolar gömda under golvet. De kan lätt vikas upp men är lågt placerade och benvinkeln bli besvärande skarp för vuxna.

Bagageutymmet i Touran är litet när alla stolar används, men med de två bakersta nedfällda i golvet är det störst i testet – och därtill lådformat och lättlastat.

De tre sektionerna av baksätet kan fällas och tas ur individuellt och de väger mindre än de i Fiat Ulysse.

Renault Scénic saknar sjusitsmöjlighet – det kommer först i Grand Scénic som presenteras inom kort. Men Scénic är ganska rymlig och klurig ändå. Baksätet består av tre separata stolar som kan vickas, fällas, skjutas och tas ur individuellt.

Det är ganska trångt för huvudet på ytterplatserna, men de två ytterstolarna kan flyttas in mot mitten om mittenstolen tas ur.

Bagageutrymmet är bland de mindre i testet och rymmer bara 430 liter. Räcker till medelbetyg.

Peugeot 307 SW är lite av en bastard i familjebusstester. Det är en högbyggd ”vanlig” kompaktbil med kombikaross och två extra stolar. Mer är det inte. Men det räcker.

De två bakersta stolarna (kostar 3 600 kronor styck) är inte nedvikbara i golvet, men är lättare att lyfta i och ur än Fiats.

Utrymmet längst bak är trångt och ganska obekvämt för vuxna men fungerar för barn, det märks att bilen är en vanlig kombi.

”Mittensoffan” är tredelad och måste skjutas framåt för att vuxna ska få plats längst bak.

Med fem personer i bilen är den dock rymlig och glastaket gör att bilen känns ljus och trevlig inuti. Man sitter bäst fram, baksätet är lite lågt placerat, det försämrar lårstödet.

Rond 2: MOTOR & VÄXELLÅDA

Opel Zafiras 2,2-litersmotor är riktigt pigg, och sätter ordentlig fart på ekipaget. Växellådan är också lätt att handha med distinkta lägen.

Ulysses tvålitersmotor på 136 hästar är hyfsat stark. Tyvärr är växellådan väldigt sladdrig i känslan. Inte så kul.

Motorn i Corolla Verso är en rapp rackare med fin respons som tyvärr väsnas en hel del och behöver varvas för att orka.

Växellådan är bra med kort spak och fin stegning, men styrningen är så där.

VW Touran har den nya, direktinsprutade och snåla (vid lägre belastning) FSI-motorn på 1,6 liter, som även finns i Golf. Effekten är 115 hästar och tonen är mysig på höga varv.

Tyvärr räcker inte kraften riktigt. Touran är en tung bil.

Tvålitersmotorn i nya Scénic har kraft i ett brett register och mjuk, fin gång. Växellådan är däremot inte tillräckligt precis i länkaget och körglädjen blir därför låg.

Styrningen saknar dock all känsla och precision.

Peugeot 307 SW har samma tvålitersmotor på 136 hästar som Fiat Ulysse och den räcker bra för att sätta fart på bilen. Växellådan fungerar också utmärkt.

Rond 3: KÖRSTÄLLNING

Körställningen i Zafira är bussmässig med kraftig vinkel på ratten och pedalerna rakt nedanför knäna, känns det som. En smaksak, prova först.

Man sitter bra i förarstolen i Fiat Ulysse och körställningen är bekväm. Instrumenteringen som finns i mitten känns dock (trafikosäkert) avlägsen och är svåravläst med sin badrumsdesign.

I Toyota Corolla Verso är körställningen tyvärr lite avig på grund av att ratten inte är skjutbar i längsled, och i dess högsta läge sitter den fortfarande för lågt i förhållande till stolen.

Dessutom är det trångt för förarens vänsterfot vid hjulhuset.

I VW Touran är förarmiljön tyskt redig och korrekt. Instrumenttavlorna är lättlästa och funktionen oklanderlig. Därtill är körställningen mycket bra med fullt justerbar ratt och sköna framstolar.

En bra körställning märks inte. Så är det i Renault Scénic, man sitter mycket bra fram med bekväma stolar.

Helt perfekt känns Peugeot 307 SW, den är bäst av alla i gänget.

Rond 4: PÅ VÄGEN

Zafira kränger mycket i körproven, understyr genomgående och körglädjen är måttlig på krokiga vägar.

Den veviga styrningen hjälper inte till att dra upp mungiporna, heller.

Zafira har ganska hårda kränghämmare och färden blir lite struttig över små ojämnheter. Bilen tappar dock inte greppet i hög fart, vilket känns tryggt.

Antisladdsystem, ESP, finns som extrautrustning för 8 900 kronor

Den väl tilltagna höjden hos Fiat Ulysse gör att bilen kränger en del och fjädringen är gungig under press. Styrningen är exakt, men kräver ganska stora rattutslag vid snabba undanmanövrer. Det har förstås med storleken att göra.

Körmässigt är Ulysse annars en trevlig bekantskap.

Corolla Verso är ganska avslagen att köra. Bilen tar sig genom vår undanmanöverbana med fin balans trots att den kränger lite.

Den är lätt att hantera och sladdar först med full last. Tyvärr finns säkerhetshöjande antisladdsystem (ESP) inte ens som tillval. Annars är Corolla Verso den bästa stadsbilen. Liten, nätt och lätthanterlig.

Renault Scénic har däremot ESP (och alla andra säkerhetssystem) som standard vilket är bra).

Stötdämparna i Scénic är så mjuka att bilen blir lite lynnig på dålig väg. Karossrörelserna blir stora och i undanmanöverprovet klarar Scénic inte några högre hastigheter innan den plogar ut ur banan.

Med full last går det bättre.

Touran är körglad för klassen, styrningen är lätt men exakt och den sexväxlade lådan precis. Bilen har ett hårt chassi och kränger bara lite.

Beteendet är milt understyrt utan last och bara lite överstyrt med full last. Även Touran har ESP som standardutrustning.

Peugeot 307 SW har utmärkta vägegenskaper. Bilen varken plogar eller sladdar med baken och klarar undanmanövrer bra, tack vare ett väl fungerande antisladdsystem.

Detta i kombination med en snabb och exakt styrning gör bilen väldigt rolig att köra.

Rond 5: LJUD OCH KOMFORT

Opel Zafira utmärker sig varken för bra ljudkomfort eller fjädringskomfort. En medelbil i komforthänseende, helt enkelt.

Fiat Ulysse är en bra långfärdsbil med hyfsad ljudnivå och bekväm fjädring. På det hela taget är Ulysse en trevlig bil att åka i och rymden inuti gör den överlägsen de andra.

Toyota Corolla Verso känns trång redan från första stund. Dessutom bullrar det och fjädringen är hård.

Bilen är inte speciellt komfortabel att åka i på grund av för högt buller från motor och däck.

Renault Scénic är betydligt tystare. Dessutom åker man mycket bra, fjädringen är mjuk och följsam och passar perfekt för långkörning.

Lika bekväm fjädring har inte VW Touran, men också den är mycket tyst och behaglig under långfärder.

Fjädringen i Peugeot 307 SW är fast utan att bli obekväm och sittkomforten är bra. Bilen är dock i bullrigaste laget och känns lite burkig på dålig väg vilket sänker betyget.

Dessutom är gemte växeln för låg, motorvarvet är högt i motorvägsfart.

Rond 6: SMARTNESS

En smart finess hos Opel Zafira är att baksätets sittdyna kan fällas upp mot ryggstödet och sedan skjuts hela paketet framåt, vilket frigör en mycket stor lastyta utan att en enda stol tagits ur.

Stolarna som fälls ner i golvet är en finess som flera andra kopierat.

Hos Fiat Ulysse hittar vi en finess som de andra fem saknar: skjutdörrarna bak som gör bilen ytterst lämplig för familjetransport.

Ovärderligt när mamma eller pappa inte vill betala plåtskadorna på grannarnas bilar på stormarknadsparkeringen.

Flexibiliteten hos Corolla Verso är inte överväldigande men som familjebil för fyra fungerar den.

Touran är fylld med fällbara, urlyftbara stolar. Men någon unik smartness finns inte även om den tillhör de mer praktiska.

Nya Scénic har en finess: bakrutan kan öppnas separat för ilastning av små föremål. Omtänksamt.

Glastaket hos Peugeot 307 SW är naturligtvis smart. Ger ett speciellt ljus och förhöjer rymdkänslan i kupén.

I övrigt är interiören flexibel: alla fem bakstolarna kan tas ur helt.

Rond 7: EKONOMI

Opel Zafira känns som en ganska dyr bil som inte är prisvärd längre. Visserligen har vår testbil den kraftigaste motorn i gänget, men ändå.

Driftkostnaden är högst i gänget, om man bortser från klassen större Fiat Ulysse. Dess prisuppgifter (och utrustningsnivå) måste vi reservera oss för, Fiat byter just nu importörsbolag.

Men Fiat brukar ha konkurrenskraftiga priser och satsar (återigen) på att bli ledande inom kundrelationer.

Ekonomiskt sett befinner sig vår Toyota Corolla Verso någonstans i mitten i detta test. Den sticker inte ut någonstans i våra kalkyler.

VW Touran kostar 209 900 kronor i basutförande och är därmed bland de dyraste i testet. Enligt våra uträkningen hamnar Touran föga överraskande bland de mest kostsamma.

Renault Scénic har lägst totalkostnad i detta test – mest tack vare bra andrahandsvärde och ett hyggligt ingångspris.

Inte långt efter kommer Peugeot 307 SW. För 179 900 kronor är Peugeot 307 SW en mycket konkurrenskraftig familjebuss, dessutom ger den sjusitsmöjlighet.

SLUTSATSER

Zafira borde för länge sedan fått medalj för nytänkandet, men numera har klassen hunnit ikapp konceptet och Opeln har tappat sin glans.

Fiat Ulysse liknar till förvillelse Citroën C8 och Peugeot 807. Det är också samma bil i grunden, bara emblemen skiljer – och det lägre priset beror på att bakstolarna kostar extra.

Toyota Corolla Verso är den mest ”personbilslika” (tillsammans med Peugeot 307 SW) i det gänget. Inte billig, men med hög kvalité.

VW Touran överraskar inte. Med större motor och lite mjukare fjädring skulle den hamnat högre än trea.

Sammantaget är Renault Scénic en bil att vila ögonen på och att åka långt i.

Komforten är suverän när det gäller fjädring, buller och sittkomfort. Körglädje är det däremot skralt med.

Peugeot 307 SW är en bra kompromiss mellan personbil och familjebuss. Den gör det bästa av vad den har. Ingen fullgod familjebuss (för trång för det) men den duger om du bara behöver sju sittplatser ibland.

Att Peugeoten är prisvärd och klart trevligast att ratta av alla i testet gör den – i våra ögon – till testets vinnare.

John Argelander (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln