Förädlad Opel Zafira

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-07-08

Sportig, tuff och praktisk – men toppmodellerna för dyra.

Lika praktisk som förut.

Men med helt nytt utseende.

Nya Opel Zafira är här.

Opel Zafira revolutionerade flexbuss-klassen med sin geniala stolslösning där tredje radens stolar fälls ner och göms i golvet.

Nya Zafira har naturligtvis kvar finessen.

Samtidigt har den andra versionen av Zafira vuxit, 15 centimeter på längden och drygt fem på bredden.

Och Opels juvel har fått ett nytt ansikte. Mer dynamisk i linjerna, de stora strålkastarna, grillen och luftintagen i nedre delen av fronten skänker ett sportigt, tufft utseende till nya Zafira.

Ändå är det samma mycket praktiska familjebil. Bara lite större och luftigare inuti.

Löjligt lite bagage

Fortfarande sjusitsig och lätt att lasta med låg lasttröskel och bred baklucka som gapar stort.

Fast med sju stolar finns bara 140 liters bagage, löjligt lite.

Men fäll bakersta raden – då erbjuder nya Zafira nästan två kubikmeter lastvolym. Det matchar få konkurrenter.

De två stolarna längst bak, hyggligt bekväma i sig, har dock fortfarande alldeles för låga sitsar. Vuxna personer måste sitta utan lårstöd med knäna pekande upp i skyn.

Bra komfort

På mellanraden, som kan flyttas i längsled (samt vikas ihop och fällas för att ge plats åt last), är dock komforten riktigt bra.

Och längst fram är det både bekvämt och riktigt gott om plats.

Förarplatsen är förbättrad på en rad punkter. Största förändringen är att växelspaken nu är en del av mittkonsolen.

I övrigt är interiören både snygg och märkestypisk i designen. Kvaliteten är påtagligt förbättrad, plötsligt känns det inte stormarknadsstereo i knapparna längre.

Neutral balans

Kördynamiskt är Zafira också en helt ny bekantskap. Understyrningstendenserna är måttliga och lastväxelreaktionerna mind­re.

Balansen är nu mer neutral och den virila 200-hästars turbomotorn lockar ständigt till snabb körning.

Tyvärr lider styrningen av kraftläckage från motorn och Zafira är spårkänslig och sidvindskänslig.

Möjligen är detta en däcksfråga, testbilen rullade breda lågprofildäck på sjuttontumsfälg. Standard är annars smalare 16-tummare.

Motorljudet dämpat

Ljudkomforten är tydligt förbättrad. Vägljudet är acceptabelt lågt och motorn är bra dämpad.

Utrustningsmässigt har lite nytt tillkommit. Keyless-Go samt navigation med skarp skärm högt upp på instrumentbrädan eller varför inte elektroniskt styrd dämparinställning, kallad IDS-Plus.

Det senare är ett tillbehör man lätt kan leva utan, chassit i Zafira är tillräckligt bra utan.

Dieselmodellerna dyra

Priserna löper från 162 000 kronor till en kvarts miljon.

Dieslarna (1,9 med partikelfilter) är påtagligt dyra, liksom de två toppmodellerna på bensinsidan med turbo (200 hästkrafter) respektive direktinsprutning (150 hästkrafter).

Visst ska hög kvalitet och prestanda kosta. Men inte så mycket.

Fakta/Opel Zafira 2,0 Turbo

Dynamiska linjer, de stora strålkastarna, grillen och luftintagen i nedre delen av fronten ger Opel Zafira ett sportigt utseende.

Provkört.

Thomas Berggren (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln