Familjeliv à la Nissan

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-04-02

Qashqai utmanar med spännande design

Nissan vill att Qashqai ska vara allt.

Designen säger terrängduglighet, attityd och goda utrymmen.

Verkligheten talar dock ett lite annorlunda språk.

Det handlar om en familjebil i samma storleksklass som Golf. Även kallat C-segmentet. Här finns en hel armada av bra bilar, så det är inte lätt mark som Nissan ger sig in på.

Designen har medvetna drg av stadsjeep, samtidigt som formen ger antydan till familjebuss. Alltså krigar Nissan både med de mindre stadsjeeparna, som till exempel Suzuki SX4, och med de mindre bussarna, som Touran och Zafira. Till skillnad från många fuskjeepar i dag har faktiskt Qashqai hyfsad markfrigång på 20 cm och fyrhjulsdrift som tillval.

Qashqais största styrka är just att den kan attrahera flera olika konsumentgrupper.

Maximal åkkomfort

Till skillnad från många konkurrenter har Nissan inte byggt in någon körglädje i Qashqai. Man har istället satsat allt på maximal åkkomfort. Och bilen är faktiskt på gränsen till sövande skön att åka i. Den mjuka fjädringen och den förlåtande elservostyrningen gör färden avslappnande. Bilen är tryggt understyrd.

Växellådsalternativen består av en fem- eller sexväxlad manuell låda, en 5-stegad automat och en steglös CVT-låda.

På motorsidan hittar vi två bensin- och två dieselmotorer.

Den motor som passar bäst är också den starkaste. En helt ny tvåliters dieselmotor med partikelfilter som ger 150 hästar. Bensinmotorerna kräver en del varv och växlingar för att flytta på den relativt tunga bilen (nära 1,5 ton).

Bra baksäte

Sittställningen i de hyfsat bekväma stolarna är upprätt med rak rygg. Baksätet är faktiskt ganska bra och lastutrymmet får också godkänt. Standardutrustningen ligger på en lagom nivå med sex krockkuddar och antisladd. Tillval är glastak, navigator och backkamera samt 17-tumsfälgar. Instegspriset för 1,6 liter bensin är 168 900 kr.

Nissan Qashqai 2,0 dci 2 wd

Willy Priske (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln