Chevas värsting Z/28 är tillbaka

Av: Olof Adlercreutz

Publicerad:
Uppdaterad:
1 av 15

Bilar

Chevrolet har knappt hunnit lansera nya ansiktslyfta Camaro innan man nu tar fram värstingmodellen Z/28 – som i nytappning får en V8 på sju liter, keramiska bromsar och en lättare matchvikt.

För de flesta kanske Z/28 inte framstår som någon särskild siffer- och bokstavskombination men för muskelbilsfantaster ringer koden lite extra kärt i öronen. Den första Camaron som fick tilläggspaketet kom redan 1967 för att (fortsätta) kampen mot framförallt Ford Mustang och är i dag ett hett eftertraktat samlingsobjekt.

46 år senare är det nu dags för den nyaste versionen av Camaro Z/28 att göra världspremiär. Under huven ruvar samma V8 som annars vanligtvis återfinns i Corvette Z06. Effekten på 507 hästkrafter ger via den manuella växellådan skjuts åt Camaron som även blivit lättare än standardbilen.

156 kilo lättare

Att man valt att använda Z06’ motor och inte den kraftigare kompressormatade diton från ZL1 har att göra med att Corvette-drivlinan sparar 50 kilo. De keramiska bromsarna sparar 12,5 kilo samtidigt som de 19 tum stora fälgarna sparat ytterligare 19 kilo. En annan fördel med att ha 19 snarare än 20 tum stora fälgar är att de sänker tyngdpunkten med 33 millimeter.

Sammantaget är Z/28 156 kilo lättare – helt i modellnamnets anda, som med undantag för några mörka år på 70- och 80-talet, varit synonymt med bättre väghållning.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN

MER OM MIN BIL