Årets Motor går på – luft

Uppdaterad 2013-06-11 | Publicerad 2013-06-10

Glöm tunga batterier och törstiga motorer. I framtiden kommer bilarna drivas av luft, åtminstone delvis. Med hjälp av lufttankar, ungefär som dykartuber, sänks bränsleförbrukningen i Peugeot och Citroëns prisbelönade projektbil ner till 0,29 liter per mil.

Hybridmotorn har man kanske lärt känna vid det här laget, med en elmotor som knuffar på bilarna i låga hastigheter för att spara bensin. Problemet med tekniken är dock att batterierna än så länge är dyra, vilket tvingar upp priset samtidigt som batterierna någon gång måste återvinnas.

Lufttankar

Lösningen är att byta ut batterierna mot stora lufttankar som fylls upp av komprimerad luft när bilen bromsas in. När det är dags att accelerera igen hoppar en hydraulisk motor in och avlastar förbränningsmotorn. Enligt Peugeot och systerföretaget Citroën hamnar förbrukningen på 0,29 liter för projektbilen, den lilla stadsjeepen 2008 Air Hybrid.

Prisad som Årets Motor

Bakom systemet står tyska underleverantören Bosch som får utnämningen årets viktigaste motornyhet av organisationen UKIP Media i tävlingen International Engine of the Year.

– Det är en välförtjänt seger för Bosch, säger en av domarna i tävlingen, Dean Slavnich, i ett uttalande.

Tack vare att systemet inte behöver dyra batterier kan man därmed spara in pengar, vilket i slutändan ger billigare bilar både i drift och inköp. Tidigast 2016 hoppas man kunna sälja de första Air Hybrid-bilarna.

Följ ämnen i artikeln