Är han från vettet?

Publicerad 2013-10-07

För Robert Aftén är det bara Corvette som gäller

Han har byggt om över 25 Corvetter och var först med att göra en herrgårdsvagn av den klassiska bilen.

Det är inte svårt att förstå var Robert ”Corvette-Robban” Aftén har fått sitt smeknamn ifrån.

– Corvette är Corvette. Det är en supersportbil, säger han.

Först hörs bara det dova V8-mullret, sedan gör Robert Aftén entré i en svart Corvette. Närmare bestämt en C6Z06/R, en bil som gör 0–100 km/tim på under fyra sekunder och som varit tätbil för Indy 500.

– Enligt utsago har GM bara byggt nio stycken. En av dem gav de till Jay Leno, säger Robert Aftén när han klivit ur bilen, tätt följd av hunden Pluto.

Robert Aftén byggde sin själv.

I bilbyggarkretsar är han mer känd som ”Corvette-Robban”.

Han har kortärmad skjorta med färgglatt Corvette-tryck, skinnväst, guldkedja runt halsen och döskallering runt ena lillfingret. Han är lätt att lägga märka till, även när han inte sitter bakom ratten på sin svarta Corvette.

”Museum” i garaget

Han tar oss med på en rundtur i ett av sina garage i södra Stockholm. Det är ett garage som skulle kunna dubbla som museum.

Det rymmer 16 Corvetter, men också två Rolls Royce, en Koenig-­Mercedes, en Chevrolet SSR, en Ford Business Coupé från 1946, en Ford Courier från 1956 och en Harley Davidson, bland annat. I taket hänger en rosa mini-Corvette.

– Den byggde jag till min dotter när hon var liten. Den har elmotor och inbyggda högtalare. Hon tyckte det var skitkul att köra runt med den i trädgården.

Det finns hur mycket som helst att titta på: en gammal ­jukebox, otaliga pokaler, bokhyllor belam­rade med biltidningar och mini­modeller av klassiska bilar. På väggarna hänger gamla amerikanska registreringsskyltar och blekta fotografier av några av alla hundratals bilar som han har ägt genom åren.

I pole position i garaget står hans senaste verk: en vit herrgårds-Corvette med extra breda skärmar, klarröd skinnklädsel – och dragkrok.

– Jag har en glasfiberhusvagn till den. Den har kapacitet som en banbil i underredet. Jag har faktiskt åkt race med den en gång.

Uppmärksammad i USA

Robert Aftén byggde sin första Corvette-herrgårdsvagn i slutet av 70-talet.

– Det började som en kul grej. Jag har alltid haft hundar och byggde en prototyp för att få plats med min 50-kilosvovve. Sedan gillar jag herrgårdsstilen, att det blir mer utrymme. När jag och en kompis åkte till Rivieran fällde vi bara fram sätena och kvartade i bilen längs Autobahn.

Robert Aftén fick stor uppmärksamhet för sin blågula herrgårdsvagn i USA, där den fick smeknamnet Scandinavian Stingray.

– Jag vann World of Wheels med den 1984. Sen var det sex­sidiga reportage om mig i motortidningarna.

Officiell version på väg

Robban visar en stor bild på bilen i en fotobok om GM:s ­prototypbilar.

– ”Sue them”, sa mina amerikanska polare när de fick se bilden. Men jag blev bara mallig – jag kunde ju inte få ett bättre erkännande.

Nu, över 30 år senare, är herrgårdsmodellen på väg att lanseras i större skala. Nyligen presenterade bilfirman Callaway Corvette­kombin Callaway AeroWagon.

– Nu ska de tillverka sin första herrgårds-Corvette. Jag tror det kan bli succé, den beskrivs redan som golfarnas drömbil.

Robert Aftén är inte helt lätt att intervjua. Han har helt enkelt lite för många minnen, och lite för många bilar att berätta om. Han börjar med att visa ett blekt foto på honom och George Barris, en av världens mest kända bilbyggare, sedan hittar han en gulnad bild på när han kör banracing inför 40 000 på Mantorp och börjar berätta om sin racingkarriär, i nästa stund börjar han berätta om ett av hans mer udda projekt: en Smart som han har pimpat med Rolls Royce-­front och ormskinns­klädsel.

”En mäktig känsla”

Klart är i alla fall att allt började med en Horch (tysk biltillverkare grundad av August Horch, som sedermera grundade Audi).

– Min farbror, som var väldigt bilintresserad, hade två Horch-­cabrioleter som jag var väldigt fascinerad av. Varje jul åkte vi med en av dem till Södertälje med nedfällt tak, även när det snöade. Min pappa och farbror satt där fram och drack nubbe och jag fick sitta i baksätet utan nubbe.

Bilintresset eskalerade under uppväxten i Mälarhöjden i södra Stockholm. I tonåren började han spara pengar för att kunna köpa sin första, egna bil. Han jobbade extra, ”dag och natt om det behövdes”, på Gyllene Ratten, det numera nedlagda motellet i Kungens Kurva i Stockholm. När han var 18 kunde han köpa sin första drömbil, en svart Thunderbird med helröd klädsel.

– Det var det värsta man kunde ha på den tiden. Ingemar Johansson hade en, Sven Tumba också.

Hur kändes första åkturen?

– Jag var kung. Det finns fortfarande folk som pratar om hur det var när jag gled ner i min Thunderbird på stan. Det var en mäktig känsla. Jag hade klarat det jag strävat efter. Men jag har alltid varit tjurskallig. När jag väl har bestämt mig finns det ingen broms.

Några år senare, 1965, blev han Corvette-freak.

– En kompis körde en 56:a Corvette och det var något med den som fascinerade mig. Det var helt enkelt en tuff sportbil. Sedan dess har jag alltid haft minst en Corvette. I dag har jag 25, eller fler, säger han och blinkar med ena ögat.

Flyttade till USA

Inspirerad av Matti Johansson, den tidens främste svenska bilbyggare, och amerikanska diton började han bygga egna bilar.

– Jag tänkte: kan de, så kan jag. Så jag började bygga bilar som amerikanarna inte hade gjort.

Parallellt med bilbyggandet utbildade han sig till elektrotekniker och arbetade bland annat med helikoptrar åt den svenska polisen. Men i slutet av 70-talet ledsnade han på jobbet och flyttade till USA. Han började i New York, men upptäckte snart att det var behagligare i Kalifornien. Där tog hans karriär en oväntad vändning när han upptäckte en ny typ av mode, med färgglada, säckiga brallor. Eftersom modet ännu inte hade kommit till Sverige introducerade han det för Hennes & Mauritz. Klädföretaget nappade, och något år senare drev Robban Aftén en klädfabrik i Miami.

– När det gick som bäst exporterade vi kläder till 40 länder.

Men efter ett par år rusade dollarn och klädtillverkningen fick läggas ner. 1995 flyttade han hem till Sverige igen.

– Jag tyckte ändå att jag hade gjort mitt. Och hade tjänat tillräckligt mycket för att kunna köpa en ny Corvette.

Ett drömbygge kvar

Han gillar inte att prata pengar, men säger att han har finansierat nya projekt genom att sälja gamla.

Du verkar ha byggt allt du drömt om. Finns det något kvar att bygga?

– Oj, mycket! En Horch. Det är lite hemligt, men jag har hittat en av min farbrors gamla bilar. Den ligger nedmonterad i en lada.

Bli inte förvånad om Corvette-­Robban snart sitter bakom ratten på bilen som födde hans bilintresse.

När han väl har fått en idé trycker han ogärna på bromsen.

Annika Goldhammer

Följ ämnen i artikeln