Nya, fiffiga Mazda

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-09-12

"Femman" skapar sin egen nisch - sju sittplatser i slank kaross

Mazda brukar bygga bra bruksbilar, inte fiffiga folkförflyttare.

Men Mazda 5 är just fiffig.

Inte bara fransmännen har upptäckt skjutdörrarna.

Mazda 5 är fräscha efterträdaren till (trötta och konventionella) familjebussen Premacy.

Och "femman" skapar sin egen nisch - med sju sittplatser i en kompakt, sportigt slank kaross och med praktiska skjutdörrar.

Mazda 5 är närmast släkt med Mazda 3, men också med Ford Focus och Volvo S40/V50, vilka alla är utvecklade under Fordparaplyet.

Därmed står den på ett chassi som fått mycket beröm för körglädjen.

Mazda 5 har elva centimeter längre axelavstånd än Volvon och Ford Focus, och har därmed fått plats med en tredje sätesrad.

Det betyder inte självklart att den är sjusitsig. I praktiken ryms här 6 + 1 personer, eftersom mittplatsen i rad två måste betraktas som en nödsits - den är smal och hård.

Bäst som bord

Mittplatsen utnyttjas bättre som bord med förvaringsbox.

Femman är överraskande flexibel. Andra sätesraden kan skjutas 27 cm i längsled och ryggstöden kan vinklas.

Den skjutmånen utnyttjas automatiskt när man fäller fram ryggstödet för att stiga in till tredje raden, vilket går relativt lätt.

De två sätena i rad tre fälls ner i golvet med ett handgrepp, och med fem (helst fyra) personer ombord får man då ett bagageutrymme på 426 liter.

Fälls även rad två platt (det går lätt), blir volymen 857 liter. Med alla platser besatta finns bara 112 liter för bagage, det är nackdelen.

Mazda 5 påminner i körkänsla mycket om Focus C-Max.

Vid sansad körning är Femman lättsvängd och neutraltstyrd. När det går fortare är bilen sladdbenägen - men antisladd är tack och lov standard.

Två bensinmotorer och två dieslar finns, och volymversionen i Sverige antas bli bensinaren på två liter och 145 hästar. Riktigt skön var dieseln på 143 hästar kombinerad med exakt, sexväxlad låda. Den känns urstark och gör Mazda 5 snabb - och lockar fram habegäret.

Fakta/Mazda 5 2,0

Konventionell förarmiljö.

Björn Bergman (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln