Rapport: Fiat misstänks ha fuskat med siffrorna

Uppdaterad 2018-07-04 | Publicerad 2016-05-23

Ett snillrikt fusk för att lura testerna.

Nu anklagas Fiat Chrysler-koncernen för att ha använt otillåten programstyrning för att klara utsläppskraven. Det rapporterar tyska Bild am Sonntag.

Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här
Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook

Volkswagen var först ut, men när det kommer till att fiffla med utsläppssiffrorna är de inte ensamma. Flera tillverkare har i olika omgångar misstänkts och för ett par veckor sedan erkände Mitsubishi de ”upptäckt” att värdena på förbrukning var något felaktiga.

Nu kommer ytterligare en uppgifter som pekar mot att det börjar fyllas på på de anklagades bänk. Det är tyska motsvarigheten till Transportstyrelsen som skickat en rapport till EU Kommissionen samt italienska myndigheter, det rapporterar Bild am Sonntag.

I rapporten uttrycker tyska myndigheten misstänksamhet mot biltillverkaren – och säger sig ha tillräckligt på fötterna för att anklaga koncernen för fusk.

Stängdes av efter testet

Enligt tidningen så har KBA testat Fiat-bilar som har ett klurigt sätt att klara sig igenom certifieringstester. Detta då systemen som ser till att hålla nere utsläppen stängs av efter 22 minuter – två minuter efter det att standardtesten avslutas.

Med systemen avslagna så stiger kväveoxidutsläppen dramatiskt och Bild am Sanntag rapporterar att den hamnade ”tio gånger över tillåten nivå”. Tillräckligt för att KBA ska kunna dra slutsatsen att otillåten mjukvara för att lura certifieringsmyndigheter används.

Vägrar förklara sig

Fiat Chrysler kallades förra veckan till möte med KBA där de skulle få förklara sig, men biltillverkaren har vägrat och säger sig enbart vilja diskutera med italienska myndigheter när det kommer till utsläppsregler.

”Den här omedgörliga attityden från Fiat är fullständigt oförståelig”, rapporteras tyska transportministern Alexander Dobrindt ha sagt om det uteblivna mötet.

Flera media spekulerar i att om Fiat inte är snabba med en förklaring, så kan ett försäljningsstopp komma seglandes – uppgifter som fått koncernens aktie att tappa stort. Och skulle det KBA upptäckt stämma, lär det vara många bilar som påverkas. Fiat Chrysler har en marknadsandel på 6,8 procent i Europa.

FCA har än så länge inte kommenterat uppgifterna.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Följ ämnen i artikeln