Vändningen: VW bäst – Volvo en ”miljöbov”

Uppdaterad 2016-09-26 | Publicerad 2016-09-20

Utskällda fuskare – men bäst i klassen.

I en studie framgår det att Volkswagen inte är den värsta utsläppsboven i Europa, snarare tvärtom.
– Den riktiga skandalen i Europa är att myndigheterna vänder ryggen åt de bländande bevisen med testfusk, säger Greg Archer på Transport and Environment.

Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här
Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook

För lite drygt ett år sedan briserade bomben som numera går under namnet ”Dieselgate”.

Tyska bilkoncernen Volkswagen hade manipulerat sina bilar så att de presterade bättre i utsläppscertifieringstester än i verkligheten.

Avslöjandet har sedan dess varit rubrikstoff världen över och fortfarande är problemet långt ifrån löst.

Övriga tillverkare som misstänkts för liknande fusk har bedyrat sin oskuld – men det verkar som att VW inte ska sitta ensam på de anklagades bänk. Det uppger europeiska miljöorganisationen Transport and Environment och menar att den tyska tillverkaren snarare ska ha stjärna i kanten – i varje fall i jämförelse med andra märken.

Släppte ut 15 gånger mer än tillåtet

Transport and Environment analyserade utsläppsdata från 230 dieselmodeller från de stora bilmärkena. Datan kom från EU-nationers myndigheter och visade en verklighet som bör få biltillverkarna att skämmas.

Faktum var att Volkswagens nya dieselbilar var de renaste när det kom till utsläpp av skadliga kväveoxider, värst var Fiat och Suzuki vars bilar släppte ut 15 gånger mer än det tillåtna gränsvärdet. Volvo som ofta pratar om säkerhet och miljö återfanns i mitten och de analyserade modellerna släppte ut fem gånger mer än tillåtet.

– Bilindustrin håller sina kontrollanter gisslan och de Europeiska länderna måste stå upp för sina medborgare och stoppa den här skandalösa mörkläggningen, säger Greg Archer på Transport and Environment. Vi behöver en EU-vakthund som förhindrar medlemsländer försök att skydda nationella varumärken och försäkra att den inre marknaden fungerar, i intresse för hela unionens medborgare.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Fotnot: Transport And Environment är en miljörganisation som agerar globalt och som i tio år studerat och rapporterat om utsläpp från olika industrier. Organisationen är fristående men finansieras bland annat av European Climate Foundation samt Norwegian Agency for Fevelopment Coorperation.

Följ ämnen i artikeln