Efter skandalen – VW fimpar dieseln

Uppdaterad 2016-11-24 | Publicerad 2016-11-23

Chefen bekräftar – diesel har ingen framtid i USA

Det blir inga fler VW-dieslar i USA.

Herbert Diess, chef för märket, avslöjar nu att man inte kommer försöka sälja mer TDI-bilar i Nordamerika. Det rapporterar tyska Handelsblatt.

Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här
Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook

Det är lite mer än ett år sedan skandalen med VW:s dieselfiffel uppdagades. Den tyska bilkoncernen har sedan dess kämpat med att hitta en lösning, både för de felaktiga motorerna och för ägarna. I oktober lyckades man få till en lösning där 475 000 amerikanska ägare ersätts för siffertricksandet. Enligt uppgörelsen rör det sig om 14,7 miljarder dollar.

Dödar spekulationerna – och dieseln

Men nu kommer det uppgifter om ytterligare en uppoffring som VW tvingas göra. Märkeschefen Herbert Diess avslöjar för tyska Handelsblatt att diesel inte finns med i Volkswagens framtidsstrategi för Nordamerika. Och inte bara det – Diess tar död på alla spekulationer om att dieseln skulle göra comeback efter det att skandalen ebbat ut.

Det står i kontrast till det Diess berättade för Reuters på Parissalongen i oktober – då sa han att det ännu var för tidigt för att överge dieselteknologin. Och det är förståeligt att man inte överger drivmedlet lättvindigt. Innan skandalen stod TDI-bilar för 25 procent av försäljningen.

Audi ser möjlig modell

Dock verkar dieseldöden inte ha spritt sig till hela koncernen. Reuters rapporterar att Audi fortfarande ser möjligheter med teknologin.

– När allt förhoppningsvis är över så ser jag möjligheten att potentiellt erbjuda det i en modell – och den modellen skulle troligtvis vara Q7, säger Scott Keogh, chef för Audi of America, till nyhetsbyrån.

Att VW väljer att fokusera mer på annan teknik ligger helt i linje med koncernens strategi. Hybrider och rena elbilar kommer på bred front – dock lär det nog dröja länge innan TDI blir en historisk beteckning här i Europa.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Följ ämnen i artikeln