Viaplays landslagsmörker

Profetian som slog helt fel: ”En fantastisk tid”

Publicerad 2023-11-15

BAKU. Det kompakta landslagsmörkret har sänkt sig över landslaget.

Och Viaplay.

– Tittarna kommer att minnas andra saker också, säger presstalesmannen Ruben Labbé.

När Viaplay annonserade hösten 2020 att man köpt rättigheterna till herrlandslagets alla kvalmatcher och Nations League från och med sommaren 2022 slog vd:n Anders Jensen fast:

– Det är en fantastisk tid att ta över dessa rättigheter när en spännande generation av unga spelare kommer att nå nya höjder under de kommande åren.

Men det har inte blivit några nya höjder sedan Viaplay tog över.

Viaplays studio under matchen mellan Sverige och Österrike. Jennifer Kücükaslan, Glenn Strömberg, Fredrik Ljungberg och Jonas Olsson.

Sedan bolaget tog över sändningarna i juni 2022 har landslaget spelat elva tävlingsmatcher (den avbrutna matchen mot Belgien undantagen) och förlorat sju av dem.

”Väldigt stolta över sändningarna”

Mörkret är kompakt: Sverige missar EM för första gången på 28 år och man har dessutom degraderats till C-divisionen i Nations League. Jensen har för övrigt avgått som vd för Viaplay och bolaget har kastats in i en ekonomisk kris.

Janne Andersson efter matchen i Bryssel.

När Sportbladet vill prata med Viaplays sportchef Lotta Folcker blir vi ombedda att mejla frågorna till presstalespersonen Ruben Labbé och så ska Folcker svara skriftligt. Men efter flera vändor blir det till slut Labbé som svarar på dem – på mejl.

– Självfallet hade vi, precis som de blågula fansen och tittarna, hoppats på fler segrar i Nations League och ett lyckat kvalavancemang till sommarens EM-fest, skriver han.

Hur syns det på tittarsiffrorna att det gått dåligt för landslaget?

– Vi är nöjda med tittarsiffrorna. I vissa fall väldigt nöjda till och med. Och hade det gått bättre för Sverige, så hade vi med all sannolikhet varit fantastiskt nöjda.

Det folk nog framför allt kommer ihåg av de senaste 1,5 åren av Viaplays landslagsbevakning är Jannes bråk med Bojan Djordjic – hur känns det?

– Kanske är det ett korrekt antagande. Det får tiden utvisa. Men redan nu vågar vi nog påstå att tittarna kommer att minnas andra saker också. För vi är, som sagt, väldigt stolta över våra sändningar. Och vi har fått massor med beröm från både tittare och kanalkollegor under hela rättighetsperioden.

Inga planer på att sälja rättigheten

När årets sista bortalandskamp spelas mot Azerbajdzjan på torsdagen är inte Viaplay ens på plats. Beslutet hänvisar man till säkerheten för sina medarbetare. Däremot är flera andra svenska mediebolag på plats.

Janne Andersson är informerad om att Viaplay inte är på plats men vill inte lägga någon värdering i det unika beslutet.

Kommer du sakna studion efteråt i morgon?

– (Skratt) Du är rolig du. Jag svarar pass på den, ler förbundskaptenen.

För landslaget väntar det träningslandskamper i vår, som Viaplay sänder, och det blir alltså inga tävlingsmatcher förrän till hösten och då väntar lag i C-divisionen i Nations League i stil med Armenien, Luxemburg, Kosovo, Estland och Färöarna.

EM i Tyskland till sommaren sänds för övrigt av SVT och TV4.

Det är mycket svårt att räkna hem en EM-kvalmatch för ett tv-bolag då rättigheten, enligt initierade uppgifter, i snitt kostar 25 miljoner kronor per match och till det kommer kostnader för produktionen kring matchen med studio, alla experter och övrig personal.

Ångrar ni att ni köpte rättigheterna?

– Nej, vi är väldigt stolta över det stora utbud av sporträttigheter som vi erbjuder vår publik på Viaplay, skriver Labbé.
Finns det några planer på att göra sig av med rättigheterna för herrlandslagets kvalmatcher och Nations League?

– Vi är inställda på att sända herrlandslaget matcher ända tills rättighetsperioden går ut, 2028. Skulle det ske någon förändring på den punkten kommer vi självfallet att informera om detta, svarar Ruben Labbé.

Följ ämnen i artikeln