All inclusive kan bli small inclusive

Uppdaterad 2019-07-05 | Publicerad 2008-07-06

Stora skillnader på vad man egentligen får när ”allt” ingår

BESVIKEN ”Nästa gång kollar jag noga i förväg vad mitt hotell menar med all inclusive. Det går tydligen inte att räkna med att det betyder samma sak överallt”, säger Karin Redman som blev besviken på hotellet Sunwing Arguineguins version.

All inclusive-chartern ökar i raketfart och resenärerna som betalar för ”inklusive allt” är nu fler än någonsin.

Är du en av dem? Läs igenom villkoren i förväg så slipper du bli missnöjd.

– Allt vi fick var frukost, lunch och middag och lite vin, säger en besviken Karin Redman.

För 50 år sedan stod all inclusive för överflödigt lyxiga resor i Karibien där allt tänkbart ingick i ett skyhögt biljettpris. Så är det inte längre. Den forna lyxvarianten finns kvar, men det ”inklusive allt” som erbjuds gemene man i dag skiljer sig stort från hotell till hotell.

På vissa inrättningar ingår fri à la carte, vattensportaktiviteter, drinkar gjord på importerad finsprit och hur mycket glass som helst till barnen. På andra betyder uttrycket i stort sett helpension med lokalt producerad dryck och gratis bad i pool och bastu.

Det hela blir än mer förvirrande av att flera researrangörer erbjuder egna varianter av all inclusive kallade ”blue inclusive”, ”all inclusive light” eller ”ultra all inclusive”.

Karin Redman, svensk boende i London, reste med Vings ”Sunwing inclusive” till Gran Canaria i maj på vad hon trodde var en all inclusive-resa.

”Det kallar jag helpension”

– Allt vi fick var frukost, lunch och middag med en halv flaska vin till maten. Det kallar jag helpension. Tidigare har jag rest all inclusive från England och då har utbudet varit mycket generösare med fikakorgar för utflykten och glass hela dagen, säger hon.

Ving svarar att Karin Redman fått det hon betalat för: helpension plus vin till maten fem av sju vistelsedagar.

– På vår hemsida beskriver vi tydligt att det här är en light-version av all inclusive men jag förstår att uttrycken kan verka förvirrande. Det är tråkigt om hon blivit besviken, säger Lisa Thorngren, informatör på Ving.

Enligt tradition betyder all inclusive alltid att frukost, lunch och middag, lokala drycker och vissa fritids- eller nöjesaktiviteter ska ingå i priset.

– Men det som ingår i all inclusive kan variera väldigt från hotell till hotell eftersom det saknas gemensamma regler. Arrangören bör noga informera kunderna om vad som gäller för varje enskilt hotell, säger Andreas Körösi på branschorganisationen Föreningen Flygresearrangörer.

Måste uppfylla kraven

Konsumentverkets råd består i att läsa på om hotellet i förväg och inte räkna med att utbudet alltid är detsamma.

– Allt handlar om att hotellet uppfyller de krav som det själv slagit fast. Gör det inte det ska man klaga. I första hand hos arrangören, i andra hand hos Allmänna reklamationsnämnden, säger Henrik Hoffmeister, jurist på Konsumentverket.

Följ ämnen i artikeln