Blåsta av Ving

Uppdaterad 2018-08-27 | Publicerad 2011-09-23

Drömhotell var byggarbetsplats: ”De sa inte sanningen till oss”

Resekatalogen visade upp ett drömhotell med äventyrsbad.

I verkligheten var paradiset en byggarbetsplats.

– Ving visste men sa inte sanningen till oss, säger Malin Svantesson.

Första augusti flög flera skandinaviska familjer ner till den egyptiska semesterbluffen.

För Malin Svantesson, sambon Fredrik och barnen – Cornelia, 17, Gabriel, 12, och Mira, 1,5 – blev 50 000 kronors-resan inte som de tänkt sig.

– Vi fick inte den semester vi hoppats på. I stället för lugn och ro blev det frustration, besvikelse och ledsna barn, säger Malin.

De hade valt hotell med omsorg eftersom Fredrik är rullstolsburen, ett av barnen är i vagnålder och de två andra ville ha aktiviteter.

I över ett år längtade de till Vings nya paradhotell med vattenland, liknande äventyrsbad, Sunwing Waterworld Resort Makadi Beach.

Lovades vattenland

Men det som på bild såg ut som ett lyxkomplex var egentligen en byggarbetsplats.

Två veckor innan avresa började problemen. Ving hörde av sig: det nya hotellet inte var helt färdigt, det saknade dörrar och lister. De fick erbjudande om att bo på ett närliggande hotell och vattenlandet skulle ändå gå att använda.

När de landat kom nästa chock.

– Först då fick vår familj veta att vattenlandet inte heller gick att använda.

Löss och råttor

Hotellet de placerades på hade flera brister. Vägglöss, kackerlackor och råttor i restaurangen, trappor utan ramper och trängsel i det överbelagda hotellet. Det framgår av anmälningar som Aftonbladet tagit del av.

Åttio skandinaviska familjer drabbades. Fallen drivs vidare i respektive land. I Sverige har anmälningar kommit in till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, och Konsumentverket.

”Blev en mardröm”

För Fredrik Svensson, Sara Klinthammar och deras två barn blev semestern en enorm besvikelse. Lagerarbetaren och studenten hade sparat länge för att få ihop de 30 000 kronor som resan kostade.

– Det här skulle bli en drömsemester men blev en mardröm för oss, säger Fredrik och tillägger:

– Om vi har råd att göra en resa nästa år så blir med ett helt annat bolag.

”Dåligt skött”

Trots att åttio familjer vittnar om liknande upplevelser har researrangören Ving en helt annan syn på saken.

– Det var en del snickerier som tydligen fastnat i tullen och därför gick det inte att öppna hotellet, säger Vings informationschef Magdalena Öhrn.

Bilderna säger väl något annat?

– Men de är tagna på en annan del av hotellet, inte våra 200 rum.

Men vattenlandet skulle ju fungera i alla fall?

– Ja, men det var någon liten detalj som fattades.

Men bassängerna ser inte heller färdiga ut på bilderna?

– Nä, men det enda som skulle vara i bruk var det lilla vattenlandet – inte de andra två, säger Magdalena Öhrn.

Hon kan förstå att många kunder känner sig lurade.

– Självklart är det dåligt skött. Det får vi ta på oss.

Är det skäligt att de bara får 30 procent i kompensation?

– Vi tycker det är skäligt. Vi avvaktar ARN:s utredning nu.