Så vill britterna stoppa migrantströmmen – EU kan följa efter

Den konservativa brittiska regeringen prövar alltmer desperata grepp för att få stopp på migrantströmmen.

En ny lag innebär att alla som tar sig båtvägen till Storbritannien skickas tillbaka och blir bannlysta på livstid.

Om britterna lyckas är det ganska troligt att EU slår in på samma väg.

Den konservativa brittiska regeringen prövar alltmer desperata grepp för att få stopp på migrantströmmen.

En ny lag innebär att alla som tar sig båtvägen till Storbritannien skickas tillbaka och blir bannlysta på livstid.

Om britterna lyckas är det ganska troligt att EU slår in på samma väg.
När britterna röstade för att lämna EU var ett av de viktigaste skälen att landets skulle kunna återta kontrollen över sina gränser.

Många EU-medborgare har lämnat landet men den illegala invandringen till Storbritannien har inte minskat. Tvärtom.

Lokala aktivister demonstrerar i Calais i norra Frankrike igår. Tusentals migranter från hela världen reser till norra Frankrike varje år i hopp om att nå Storbritannien. Den brittiska regeringen påstår att de nu ska införa lagar som förbjuder alla som anländer till Storbritannien i båtar över Engelska kanalen att någonsin bosätta sig i landet.

Människosmugglingen över Engelska kanalen har mångdubblats de senaste åren.

Förra året kom 45 000 båtflyktingar den vägen mot 28 000 året innan. Den brittiske premiärministern Rishi Sunak fruktar att det blir ännu fler.

Precis som med migranttrafiken över Medelhavet så är det en dödlig rutt. Förra året beräknas minst 44 personer ha drunknat när deras båtar kapsejsat.

Därför lägger regeringen nu ett nytt lagförslag som innebär att alla som tar sig med de små smuggelbåtarna till den brittiska kusten blir diskvalificerade från att få asyl i landet. Istället ska de snabbast möjligt skickas tillbaka till sina hemländer eller till ”säkra” tredje länder. Det blir svårare att överklaga utvisningsbeslut.

Syftet är att bryta människosmugglarnas affärsmodell där de tjänar grova pengar på flyktingtrafiken och samtidigt förhindra att människor dör till havs i sin jakt på ett bättre liv.

Dödsfälla: Havet. Här syns vraket från en kapsejsad migrantbåt vid en strand nära Cutro i södra Italien. Ett okänt antal migranter dog när den gick sönder och kapsejsade på Medelhaveti februari i år.

Men den brittiska regeringen erkänner att den nya lagen tänjer på gränserna för vad som är acceptabelt enligt den internationella asyllagstiftningen.

Det är tydligt att man tittat väldigt mycket på Australiens modell. Australien hade för ett antal år sedan problem med båtflyktingar som tog sig från Indonesien till Australien. Även där var det många som avled under den långa överfarten.

Storbritanniens premiärminister Rishi Sunak.

Då införde den australiensiska regeringen lagar som innebär att de som försöker ta sig båtvägen till Australien aldrig får sätta sin fot på australisk mark. Istället förs de till några mindre ö-nationer med vilka Australien skrivit avtal och där asylansökningarna prövas. Men inte ens de som beviljas asyl får komma till Australien.

Detta har i stort sett satt stopp för båttrafiken även om mycket kritik riktats mot systemet.

Nu hoppas britterna uppnå samma sak med den nya lagen.

Kritikerna pekar på ett antal problem.

Vilka är de säkra tredje länder som ska ta emot alla dessa flyktingar och migranter? Storbritannien har i dag bara ett avtal med Rwanda om att ta emot ett mindre antal asylsökande. Risken är uppenbar att många av båtflyktingarna kommer att sitta i brittiska migrantläger under lång tid.

Migranterna är vana vid att mötas av fientlighet och motstånd. Det är tveksamt om den tänkta avskräckningen verkligen fungerar.

Dessutom kommer lagen sannolikt att utmanas på samma sätt som de regler den konservativa regeringen försökte införa förra året där asylsökande flygs till Rwanda för att få sin ansökan prövad där. Ännu har ingen skickats iväg eftersom juridiska processer pågår.

Men EU kommer att följa det brittiska experimentet med stort intresse.

Övriga Europa har samma problem som Storbritannien. Varje år kommer mängder av ekonomiska migranter och flyktingar sjövägen över Medelhavet. Människor som egentligen inget land i Europa vill ta emot. Åtminstone inte i det antal som de kommer.

EU har ända sedan den stora flyktingkrisen 2015 försökt enas om en migrationspolitik där de asylsökande fördelas på ett rättvist sätt mellan de 27 medlemsländerna. Men så här långt har det varit omöjligt att enas om annat än åtgärder för att stärka EU:s yttre gräns.

Om den nya brittiska lagen antas och visar sig fungera avskräckande talar mycket för att EU kommer att följa efter. Danmark har redan diskuterat att asylsökande ska få sina fal prövade i länder i Afrika.

EU vill sätta stopp för människosmugglingen över Medelhavet som bara sedan 2014 lett till att omkring 25 000 människor drunknat när de försökt ta sig till Europa.

Migranter i sjönöd i maltesiskt sjöräddningsområde.

Men problemet är att så länge det inte finns några legala sätt att ta sig till EU kommer desperata människor att tycka det är värt risken att dö i sina försök att få skydd eller få ett bättre liv.

EU tillämpar en dubbelmoral där medlemsländerna gärna vill framstå som att man följer internationella asylregler samtidigt som EU vill stoppa människor från möjligheten att söka asyl av rädsla för att det kommer så många och att inga länder vill ta emot dem.

Därför har man tvekat inför de drastiska lagar som Storbritannien nu vill införa och som på vissa sätt sätter asylrätten ur spel. Men skulle britterna mot förmodan lyckas kommer trycket från konservativa regeringar inom EU bli stort att unionen ska gå samma väg.

Den australiensiska lösningen kan i slutändan bli hela Europas.