SvD: Trafikverket låter dömd företagare laga Södertäljebron

Publicerad 2016-08-03

E4-bron i Södertälje stängdes hela sommaren för reparationer efter en allvarlig olycka på midsommar.

I förra veckan stoppades arbetet – för att det var för dåligt utfört.

Nu avslöjar Svenska Dagbladet att Trafikverket lejt en dömd företagare med näringsförbud som leverantör av arbetet.

Trafikverket meddelade i förra veckan att de inte längre har någon prognos för när motorvägsbron i Södertälje kan öppna igen. E4-bron stängdes på midsommarafton efter en svår olycka som också orsakade stora skador på bron.

Anledningen till att återöppningen sköts framåt på obestämd tid är att Trafikverket upptäckt att de reparationsarbeten som gjorts är undermåliga.

”Vid mätningar i konstruktionen och okulär kontroll på plats konstaterades att det finns avvikelser i de utförda arbetena som inte kan accepteras, då Trafikverket prioriterar full kvalitet och säkerhet i konstruktionen” skrev Trafikverket.

Värt 47 miljoner kronor

Företaget som genomfört arbetet är en nystartad underleverantör till bolaget E-schakt som vunnit upphandlingen att reparerara broar åt Trafikverket i södra Stockholm. Ett kontrakt värt 47 miljoner kronor.

Nu avslöjar SvD att företaget ägs av en de personer som tidigare dömts för inblandning i ett stort bedrägeri mot Stockholms stad i samband med renoveringen av Söderledstunneln.

Trafikverkets avtal med E-schakt skrevs samtidigt som den uppmärksammade rättsprocessen mot företagaren pågick. Hade kontraktet skrivits på efter att rättegången var klar så hade det enligt SvD varit ett direkt lagbrott.

– Tanken är att staten inte ska skicka pengar till dömda personer, säger Sten Lövrup, upphandlingsjurist på konsultföretaget Jansson & Norin, till SvD.

”Uppfyller inte kraven”

Han säger att Trafikverket också borde ha avslutat avtalet i och med att domen föll.

– De uppfyller inte kraven längre, så avtalet borde sagts upp då, säger Sten Lövrup till tidningen.

Trafikverket säger till SvD att man undersöker alla företag de upprättar avtal med.

– När vi gör en upphandling gör vi en undersökning av företaget och vi tittar på företrädare för företaget. Vi tittar inte på minoritetsägare. Skälet är att vi inte har tillgång till aktieböcker och den typen av material för att göra en granskning. Det skulle vara oerhört omfattande arbete, säger Anna Lihr, kommunikationschef på Trafikverket, till SvD.

Hon vill inte svara på följdfrågan om myndigheten inte borde titta närmare på en person som äger närmare hälften av det företag de ingår avtal med, i det här fallet äger företagaren med näringsförbud 49,9 procent av E-schakt och är enligt SvD en av två ägare.

Anna Lihrs svar är att det generella svaret är att Trafikverket inte tittar på minoritetsägare.