MSB kritiskt efter störning hos SOS Alarm

TT

Publicerad 2022-07-18

Det var svårt att komma fram till 112, enligt polisen. Arkivbild.

Driftstörningen som drabbade SOS Alarm i natt är åtgärdad och ska nu utredas. Vid Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) är man kritisk till de långa svarstiderna hos SOS Alarm.

Problemen som startade strax efter klockan 02 i natt var åtgärdade vid 07.30.

– Nu ska vi utreda det här och vilka orsaker som ligger bakom. Vi tar naturligtvis detta på stort allvar, säger SOS Alarms kommunikationschef Staffan Ekengren till TT.

Under tiden fungerade nödnumret 112 men svarstiderna var längre. Polisregionerna Stockholm, Väst och Syd vittnar alla om att störningarna har ställt till det och att inflödet av samtal påverkats under natten.

– Vi får ju inga samtal, så det är ett problem. Vi får uppmana att ringa 114 14 för där kommer man fram, sade Carina Andersson, vakthavande befäl i Stockholm.

Vid MSB uppger man att det självklart är allvarligt när det är svårt att nå det nationella nödnumret. MSB har tillsynsansvar för SOS Alarm och har märkt en försämring i form av en ”nedåtgående trend i svarstider”, uppger MSB:s pressansvariga Anna Wennerström i ett mejl till TT.

I början på juni skickade MSB in sin tillsynsrapport om SOS Alarm till justitiedepartementet. I rapporten konstateras att SOS Alarm mestadels uppfyller delarna i avtalet. Däremot konstateras att ”SOS Alarm inte uppfyllde alarmeringsavtalets krav på svarstider”, skriver Anna Wennerström.

Följ ämnen i artikeln