Hård kritik mot SOS Alarm: Får vänta över tre minuter på svar

Regeringens styrning för svag – saknas konsekvenser för brister

Publicerad 2023-12-07

Allt fler av dem som ringer till SOS Alarm för vänta flera minuter på svar – trots att målet är att det ska ta sekunder.

Det blir heller inga konsekvenser när verksamheten brister.

I en granskningsrapport riktar Riksrevisionen hård kritik mot nödnumret.

SOS Alarm ska enligt sitt avtal ha en svarstid på åtta sekunder. Det målet har man inte klarat på tio år. I stället ökar antalet samtal där inringare får vänta i mer än tre minuter på att få svar.

Det slår Rikrevisionen fast i en granskning av nödnumret som publicerades i dag, torsdag.

Aftonbladet har tidigare berättat om problemen med de långa svarstiderna och operatörer som inte har tid att äta lunch och gå på toaletten.

Enligt SOS Alarm beror haveriet på att man haft för få larmoperatörer.

Ska du hamna i nöd? Sikta på kontorstid

Svarstiderna skiljer sig stort mellan olika delar av Sverige och vilken veckodag och tid på året de görs. I Uppsala län är de kortast, medan boende på Gotland får vänta längst.

Den som behöver akut hjälp på helger får vänta längre än den som har turen att vara i nöd en vardag.

Under sommarmånaderna juni, juli och augusti är svarstiderna som längst.

– SOS Alarm säger att det är svårt att upprätthålla rätt grundbemanning, och hänvisar bland annat till semesterlagstiftningen. Men det är väl kända förutsättningar, nödnumret måste ändå fungera stabilt över hela året. Det handlar både om människors säkerhet och stora ekonomiska värden, säger Dimitrios Ioannidis, projektledare för granskningen i ett pressmeddelande.

Personal på SOS Alarm har varnat för att situationen är så illa att det ger konsekvenser och att risken för misstag ökar.

Riksrevisionen konstaterar också att MSB:s tillsyn av nödnumret inte är tillräckligt verkningsfull. Myndigheten nöjer sig i princip med de svar de får av SOS Alarm, snarare än att bedriva en oberoende tillsyn.

Den kan inte heller tvinga SOS Alarm att vidta åtgärder för att komma till rätta med problem.

SOS Alarm ägs till hälften av staten och till hälften SKR. Riksrevisionen konstaterar att regeringens styrning är för svag och gör verksamheten ineffektiv.

SOS Alarm brister i sitt uppdrag, enligt Riksrevisionens nya granskning. Arkivbild.

Inte lagstadgat

Trots att nödnumret är en viktig samhällsfunktion saknas en lag som reglerar nödnumrets verksamhet, något som togs upp redan 2018. Men regeringen ännu inte ändrat på saken.

– Att det inte finns någon särskild författningsreglering av denna samhällsviktiga funktion är anmärkningsvärt, och gör ansvar, roller och skyldigheter mindre tydliga. Dessutom försämrar det tillsynens förutsättningar och förmåga att upptäcka brister, säger riksrevisor Helena Lindberg i pressmeddelandet.

SOS Alarm välkomnar granskningen.

De skriver i ett pressmeddelande att de nått målet med svarstiderna de senaste tre månaderna och att man fått in över 350 nya medarbetare.