Jobbade med telefonsex – övertalades bli medium

Publicerad 2018-02-26

Det populära rådgivningsföretaget Red Hat Holdings Limited har förutom flera mediala tjänster även telefonsexlinjer.

Det enda som behövs för att byta karriär från telefonsex till att hjälpa människor i kris är att läsa några dokument.

– När allt fler vände sig till internetsajter för sex övertalades flera av oss att bli medium istället eftersom man tjänade bättre pengar på det, säger en tidigare medarbetare.

De tidigare medarbetarna på Red Hat Holdings Limited vill vara anonyma. Kvinnan på bilden har inget med granskningen att göra.

Aftonbladet kan i dag avslöja att telefonrådgivningsföretaget Red Hat Holdings Limited lurar personer i kris med experter som inte finns. Efter publiceringen har flera medarbetare, och tidigare medarbetare, kontaktat Aftonbladet. Alla vittnar om ett toppstyrt företag där ledningen undanhåller information och intäkterna är det viktigaste. Förutom de mediala telefontjänsterna driver företaget olika telefonsexlinjer. Sedan något år tillbaka ska mediumlinjerna vara mer lukrativa, vilket har gjort att flera medarbetare flyttat till den mediala telefonrådgivningen istället.

– Jag jobbade med telefonsex men blev övertalad av rekryteraren att bli medium istället eftersom man kunde tjäna mer pengar där, säger en tidigare medarbetare som vill vara anonym.

Hon uppmanades läsa några dokument om mediala förmågor och sedan genomgå ett arbetsprov, samma prov som Aftonbladets reporter klarade på fyra minuter.

– Jag fick jobbet som medium men det kändes hemskt att sitta och lura desperata människor så jag sa upp mig kort därefter trots att jag tjänade mer pengar där än på telefonsexlinjen.

Utnyttjas av företaget

De tidigare medarbetarna som Aftonbladet pratat med vill alla vara anonyma. De är rädda för att krävas på pengar av företaget.

– Alla tvingas skriva på ett kontrakt om att inte prata med media och företaget hotar med stora summor i böter om man gör det, säger en nuvarande medarbetare.

Företaget är ett så kallat postboxföretag registrerat i skatteparadiset Cypern. Ingen av rågivarna som Aftonbladet har pratat med vet vem som äger bolaget.

– Vd:n var med i den Facebookgrupp där vi kommunicerade med varandra men det enda jag vet är hans förnamn och att han verkade resa väldigt mycket, säger en annan tidigare medarbetare.

Flera av de personer Aftonbladet har pratat med uppger att de har mediala gåvor, men att de utnyttjats av företaget.

– När jag har suttit och pratat i telefon har jag ibland tänkt på hur mycket kunden betalar för att få min hjälp och hur lite jag ändå får ut, säger en medarbetare.

De som ringer tjänsten betalar 1200 kronor per timme. Rådgivarna får ut 165 kronor, om de lyckas hålla igång samtal länge.

– Om man har för korta samtal får man en uppmaning om att prata långsammare och hålla kvar kunden längre vilket känns väldigt oetiskt, säger en medarbetare som funderar på att sluta.

”Hur många medium som helst i Sverige”

Personerna som Aftonbladet har pratat med vittnar om hur företaget har kryddat deras presentationstexter och valt foton som ska vara mer lockande.

– Det blev jättekonstigt när det sen ringde personer som ville ha hjälp med något som jag kände att jag absolut inte kunde, säger en medarbetare.

De medarbetare som ifrågasätter något i verksamheten blir enligt vittnesmål uppsagda direkt.

– Man kan se hur de som ställer obekväma frågor blir avstängda från Facebook-sidan där vi kommunicerar, säger en medarbetare.

Men för varje medium som försvinner kommer flera nya.

– Det kommer in nya personer i Facebookgruppen hela tiden så det verkar finnas hur många medium som helst i Sverige, säger en medarbetare.