De blåser människor i kris – med falska experter

Uppdaterad 2020-10-19 | Publicerad 2018-02-26

Människor i kris erbjuds hjälp för 19,90 kronor per minut.

Företaget bakom ­beskriver sig som störst i Sverige och rådgivarna sägs vara kunniga och erfarna.

Men Aftonbladets granskning visar att ­experterna inte finns på riktigt.

Red Hat Holdings erbjuder olika typer av telefontjänster, bland annat medial rådgivning. De annonserar i tidningar och på internet och säger sig kunna hjälpa vid livskriser samt ge vägledning om relationer, karriär och ekonomi.

På arbetsförmedlingssidor söker företaget nya medarbetare. Enligt annonserna behövs ingen formell utbildning. För att kvalitetssäkra de sökandes kompetens inom det mediala fältet använder företaget istället ”arbetsprov” som genomförs av ett ”erfaret medium”. Företaget påstår att ”erfarna medium lätt märker om personer har gåvan eller ej”.

Söker ett jobb

Aftonbladets reporter utger sig i en jobbansökan för att ha en medial gåva. Efter bara någon dag hör Red Hat Holdings av sig för en telefonintervju med arbetsprov. Rekryteraren presenterar sig som ett erfaret medium som har jobbat för företaget i flera år, både med rekrytering och som rådgivare på telefonlinjen.

Aftonbladets reporter påpekar flera gånger att hon saknar utbildning och erfarenhet av den här typen av verksamhet. Det är dock inget som oroar rekryteraren.

Arbetsprovet består i att berätta vad som väntar i rekryterarens liv, och hur det ser ut för henne på kärleksfronten. Reportern hittar på vaga formuleringar om väntande möten och varma relationer. Efter bara fyra minuter betraktas hon som redo för jobbet.

– Du kan hålla igång ett samtal och du känner energier, motiverar rekryteraren sitt beslut.

Påhittade identiteter och stulna bilder

Arbetet som rådgivare är provisionsbaserat, vilket gör det viktigt att kunna hålla igång samtalen så länge som möjligt. Grundlönen per samtalad timme är 165 kronor, men höjs om man har långa samtalstider. Alla rådgivare jobbar under fiktiva namn och Red Hat Holdings säger att de garanterar sina medarbetare anonymitet. Aftonbladets reporter får information om att det är viktigt att känna sig bekväm med att kunna svara direkt på alla frågor så att kunderna blir nöjda.

– Det kan kännas lite ovant och obekvämt i början, säger rekryteraren.

Reportern instrueras att spela in tre ”säljande presentationer” av sig själv. Dessa publiceras på fem olika hemsidor som riktar sig till olika målgrupper.

– Det är en del av vår smarta marknadsföring som gör att vi får bra med samtal, säger rekryteraren.

Aftonbladets granskning visar att majoriteten av de rådgivare som presenteras med bild på hemsidorna inte existerar på riktigt. Amelie, Kia, Nils och Marie är några av personerna som marknadsförs. En sökning på bildernas ursprung visar att bilden på Marie är tagen från ett företag i USA, Kia och Nils är en holländska fotomodeller och bilden på Amelie laddades först upp av en amerikansk organisation som arbetar med stöd till cancerdrabbade.

– Vi har inte godkänt att företaget använder vårt fotografi på det här sättet och vi kommer att tillsätta en utredning, säger en representant för bildbyrån 123RF till Aftonbladet.

Inte registrerat i Sverige

Företaget Red Hat Holdings är uppbyggt så att personerna som arbetar med telefonrådgivning är så kallat egenanställda med fakturering via tjänsten Frilansfinans.

– Tillsammans med dem sköter vi alltihop så du behöver inte oroa dig för bokföring och sånt, säger företagets HR-ansvarige.

Red Hat Holdings beskriver sig själva som ”ett företag som startades i Sverige och som snabbt spridit sig i Skandinavien”. Aftonbladets granskning visar dock att företaget varken är eller har varit registrerat hos svenska Bolagsverket – utan har sitt säte i skatteparadiset Cypern.

Intern utredning

Enda spåret av företaget i Sverige är en postbox på Östermalm i Stockholm. Företaget Brevia som hyr ut boxen säger till Aftonbladet att de inte förmedlar kontaktuppgifter till kunder.

Cypern har hög finansiell sekretess och Aftonbladet har därför inte lyckats få ut information om brevlådeföretaget. Den marknadsansvariga för Red Hat Holdings säger till Aftonbladet att de inte tänker svara på Aftonbladets frågor i nuläget, men att de tillsatt en intern utredning kring om rekryteringen av reportern gått rätt till.

Följ ämnen i artikeln