V och M överens om förslag för sänkt drivmedel

Publicerad 2022-03-17

Vänsterpartiet och Moderaterna har kommit överens om ett förslag för sänkt pris på bensin och diesel, enligt uppgifter till Aftonbladet.

Förslaget väntas få majoritet i Finansutskottet som sitter i möte under torsdagen.

– Sannolikt kommer andra partier stödja detta, säger en källa.

Flera partier har den senaste tiden kommit med förslag på hur kostnaden för bensin och diesel ska minska. Nu har Vänsterpartiet och Moderaterna enats om ett förslag som sannolikt kommer att få majoritet i Finansutskottet, enligt uppgifter till Aftonbladet.

Expressen rapporterade först om uppgörelsen mellan V och M.

Förslaget är till stora delar likt det som Moderaterna tidigare har presenterat om en sänkt energiskatt på diesel så att den når EU:s miniminivå under tre månader. Förslaget innebär också en sänkning av den så kallade reduktionsplikten. Det ska också utredas hur hushåll och företag i framtiden ska skyddas mot prischocker på marknaden.

För konsumenten innebär förslaget en sänkning med minst fem kronor per liter på diesel och motsvarande på bensin, men med hänsyn tagen till reduktionsplikten.

Förslaget väntas få stöd av Sverigedemokraterna och Kristdemokraterna, enligt uppgift till Aftonbladet. Detta bekräftar partierna för TT.

Pressar regeringen

– Förändringar kan gå snabbt i kris och det här är en väldigt viktig fråga för Sverige. Nu behöver regeringen förhandla med Bryssel och sätta Sveriges intressen främst, säger Elisabeth Svantesson, ekonomiskpolitisk talesperson för Moderaterna, till TT.

De tre högerpartierna plus Liberalerna och Vänsterpartiet vill också pressa regeringen att återkomma med ett förslag om förändringar av reduktionsplikten, det vill säga andelen inblandning av biodrivmedel i tanken, för sänkt bränslepris redan i år.

Detta ska diskuteras med drivmedelsleverantörerna och andra berörda aktörer.

L: Måste agera

Liberalerna stöttade inte skattesänkningen på 50 öre litern när förslaget var uppe i samband med budgetomröstningen i november. Nu har partiet svängt.

– Det är ett extraordinärt läge som kräver extraordinära insatser. Människor ser de här brutalt höga priserna och drabbas. Då måste vi agera från politikens sida, säger Mats Persson, ekonomiskpolitisk talesperson för Liberalerna.

Vänsterpartiet är med på noterna på grund av en skrivning om att regeringen ska utreda hur ett system kan utformas för att minska risken för prischocker på bränsle vid kriser.

Enligt V har man inte förhandlat med SD, KD och L utan med Moderaterna. Sedan har de andra partierna ställt sig bakom förslaget.

– Det här är en fråga som berör många och att man kan ha olika infallsvinklar. Vi kommer fortsatt vara mycket osams med Moderaterna i ekonomiska frågor men vi har visat tidigare att när det finns en minsta gemensam nämnare så kan vi komma överens, säger partiets talesperson Ali Esbati.

C: Som i Sovjet

Centerpartiet tycker dock att Vänsterpartiets förslag är helt fel.

– Vi behöver inte gå in på den typen av prisreglering som Venezuela haft, som Sovjetunionen hade förut på drivmedel. Det kan inte vara vårt uppdrag som ett vanligt borgerligt parti, säger Martin Ådahl, ekonomiskpolitisk talesperson.

Regeringen hävdar att man i sitt förslag, tillsammans med den aviserade sänkningen på 50 öre, lägger sig på EU:s miniminivå.

– Om man ska sänka mer än så behöver man göra om hela energiskattedirektivet, vilket kräver enhällighet från alla länder. Jag har själv drivit på sedan 2014 om att vi borde ändra energiskattedirektivet men det har inte nåtts en enighet om det, säger statsminister Magdalena Andersson (S).

– Det är det som skiljer opposition från regering. Som regering ska du också få fram någonting som kan genomföras. En opposition behöver inte ta samma hänsyn.

Följ ämnen i artikeln