Studenter: Studiekvaliteten minskar under pandemin

Publicerad 2022-01-31

Sången om studentens lyckliga dar blev en tragedi framför zoom.

Många av de studenter som började universitetet under pandemin sörjer att det som skulle bli den roligaste tiden i livet stannade av helt.

– Det är som natt och dag från vad man tänkte sig att det skulle vara, säger Karlstadstudenten Niclas Övemo.

Att gå in i en stor föreläsningssal med nyfikna klasskamrater är någonting som kan bidra till engagemang, motivation och läslust. Men för universitetsstudenter som börjat plugga under pandemin har föreläsningar online och karantän hittills präglat deras studietid.

– Från syskon och föräldrar har man hört att universitetet ska vara ”ett minne för livet” och en rolig period. Mycket fester, nya människor och så. Men när allting varit på distans är det som natt och dag från vad det borde vara, säger Niclas Övemo, som pluggar statsvetenskap på Karlstads universitet.

Han flyttade från Stockholm till Karlstad för att han ville starta upp ett nytt liv i en ny, mindre stad. Han började hösten 2020, och till en början var allting ganska normalt.

Men snart kom den andra coronavågen, och distansstudier och inställda evenemang blev ett faktum.

– Men det blev ju svårt, när allting var på distans. Jag kan knappt namnet på alla i min klass, säger han.

Ju längre pandemin gått desto svårare blir det för studenter och lärare att hålla motivationen uppe, när allt är på distans, menar Niclas Övermo som pluggar statsvetenskap i Karlstad.

Tappar motivation

När distansundervisningen började tyckte han det funkade bra, men i takt med att motivationen hos både elever och lärare gått ner tycker han att undervisningen blivit sämre.

– Engagemanget i början var väldigt högt, men man blir mer och mer trött på detta. Kvaliteten blir sämre och engagemanget minskar, säger Niclas Övemo som pluggar statsvetenskap på Karlstads universitet.

Han är inte ensam om att känna så. Universitetskanslersämbetet har genomfört en undersökning om studiekvaliteten under pandemin.

Där uppger en tredjedel av de tillfrågade att lärarnas brist på digital kompetens har gjort undervisningen sämre. Det framkommer också att kontakten mellan lärare och studenter har försämrats, vilket gett negativt resultat på studenternas lärande.

På Karlstad universitet har studentkåren fått in många ärenden om att studiekvalitén sjunkit under pandemin.

– För ett år sedan var det många som upplevde att undervisningen blev sämre och att man inte klarade tentor eller examinerande moment. Just nu gäller samma sak, och som lärare kanske man åter igen inte hunnit anpassa sig, säger Barsha Yilmaz, vice ordförande för studentkåren och studiesocialt ansvarig.

Niclas Övemo drömmer om att jobba utomlands, så fort möjligheten ges.

Ensamheten är tuff

Men det jobbigaste är bristen på socialt umgänge, säger hon.

– Många känner sig väldigt ensamma. När man börjar om i en helt ny stad och inte får möjligheten att knyta kontakter kan det bli väldigt tufft, säger hon.

Hon säger att det finns ett högt ansvarstagande bland studenter, att de inte vill vara med att bidra till smittan. Samtidigt är ovissheten jobbig.

– Det var som att vi fick en andrum i höstas, när vi kunde börja ha aktiviteter igen. Nu är det många som känner en stor rädsla för ovissheten. Folk frågar sig om det kommer bli sämre eller ännu mer distansundervisning.

Trots att tiden har varit påfrestande säger Niclas Övemo att tiden i Karlstad kommer vara en av de bättre perioderna i livet. Han har hittat fina vänner, och ser fram emot en vår med förhoppningsvis färre restriktioner.

– Jag hoppas att vi ska få komma tillbaka och vara mer i skolan och lära känna nya människor.

Men han ser också fram emot den tid som kommer efter universitetet.

– Nu vill jag stanna i Karlstad några år, men sedan kanske jag vill ge mig ut i världen. När omständigheterna tillåter.