Luftfartsverket backar om Telias roll i radarhaveri

Uppdaterad 2016-05-27 | Publicerad 2016-05-26

I dag håller infrastrukturminister Anna Johansson (S) sitt planerade krismöte om flygradarhaveriet förra veckan.

Orsaken till haveriet är fortfarande höljt i dunkel.

Luftfartsverket backar nu från från tidigare uppgifter om att Telia skulle bära skulden.

Radarhaveriet i torsdags förra veckan lamslog flygtrafiken i flera timmar när Luftfartsverket plötsligt inte kunde dirigera flygtrafiken över Sverige. 113 flygplan fick omgående kallas ner från luften och följdförseningar pågick ända till nästa dag.

"Vi är jätteledsna"

I fredags pekade Luftfartsverket ut servicearbeten i Telias system som den preliminära orsaken under ett internt samverkansmöte anordnat av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB. Samma dag bekräftade telebolaget uppgifterna.

– Vi är jätteledsna över de problem som det har orsakat. Därför är det här något som vi verkligen måste gå till botten med, sa Irene Krohn, presschef på Telia.

Men nu backar Luftfartsverket från uppgifterna:

– Det var Telia som gick ut med det. Det vi har sagt är att vi kommer jobba vidare med vårt utredningsarbete. Jag kan inte säga någonting förrän vi har utrett det här klart, säger pressansvarige Per Fröberg på Luftfartsverket.

Och än så länge är utredningen långt ifrån klar.

– Vi är lika intresserade som alla andra att få veta orsaken, säger Per Fröberg.

"Samlar in fakta"

Samtidigt utreds också händelsen av tillsynsmyndigheten Transportstyrelsen som just nu analyserar ett 20-tal incidentrapporter från Luftfartsverket.

– Vi samlar in fakta från vår sida bland annat genom att titta i incidentrapporter med mera. Det arbetet pågår, säger enhetschef Tomas Olsson på Transportstyrelsen.

Under fredagsmorgonen ska Luftfartsverkets generaldirektör delta i det krismöte med infrastrukturminister Anna Johansson (S) som ministern aviserade redan förra veckan.

På plats finns också generaldirektörerna från Trafikverket och Transportstyrelsen samt SJ:s vd - vars biljettsystem havererade samtidigt som flygstoppet inträffade.

– Ministern vill få en tydlig bild av hur de inbjudna ser på situationen och hur den kunde uppkomma. Däremot har det ju bara gått en vecka så en fullständig granskning av exakt allt som har hänt kanske kan bli svårt att få, säger infrastrukturministerns pressekreterare Elin Tibell.

Vill inte kommentera

Efter haveriet har MSB gått ut och dementerat uppgifterna om ett samband mellan den senaste tidens allvarliga kommunikationsstörningar som infrastrukturminister Anna Johansson öppnade upp för i torsdags.

Enligt uppgifter till Aftonbladet har Säpo dock intresserat sig för händelserna sedan första stund men valt att hålla en låg kommunikativ profil. Varken Luftfartsverket eller Säpo vill kommentera om det pågår någon brottsutredning. "Vi går inte in på eventuella förundersökningar som finns hos Säkerhetspolisen oavsett brottsrubricering", skriver Säkerhetspolisens pressekreterare Fredrik Milder i ett mejl.