Lasse Berghagen är ovärderlig för SVT

Uppdaterad 2019-06-20 | Publicerad 2002-07-03

Sommaren är här när Berghagen är i rutan. Det blir ingen sommar utan ”Allsång på Skansen”. Superproffset Berghagen med sina magnifika tittarsiffror fick rubriker för att han förhandlat sig till en futtig miljon för sin insats. Han är i själva verket ovärderlig för ett företag som är i djup kris i sitt förhållande till publiken.

Samtidigt kan en aldrig så lysande Berghagen inte på något sätt lösa företagets kris.

Vidden av den har medieprofessorn Kent Asp avslöjat med taktfullheten hos en kanonkula. Med sina tre skattefria miljarder årligen har det totalt insynsskyddade företaget kommit därhän att tittare flyr i hundratusentals.

Inte så att det förvånar. Påfundet att flytta ”Rapport” till ettan och ”Aktuellt” till tvåan stank dumskallarnas sammansvärjning snarare än varsamhet med svenska folkets förhållande till sin tv. Värre är dock den rasering av svensk allmän-tv-kultur som skedde med omgörningen av profilen på ettan och tvåan. Den startades av den tidigare tv-ledningen och genomdrevs av den nuvarande med ett nit som om uppdraget att vara en allmän-tv i tiden över huvud taget inte behövde diskuteras utanför huset.

Forna rikskanalen ettan mixades till receptet ”för alla alltid” att bli en kopia av Fyran med bred underhållning och rejält ökad sändningstid att göda tittaren med.

Som bekant anser EU-kommissionen att allmän-tv inte ska stöttas med allmänna medel om utbudet inte ger något extra utöver vad de kommersiella kanalerna erbjuder.

Här har ettan ingenting att komma med.

Än värre drabbades tvåan som blev av med det som i alla år varit kanalens själ: den regionala förankringen. Det är annars känt i tv-världen att kanaler som utvidgar den regionala satsningen alltid får upp tittarsiffrorna. Men nu skulle tvåan bli den smala kanalen och det till minskad sändningstid och marknadsfört som ett laxermedel: ”för dig ibland”. Resultatet: 530 000 tittare som dagligen flyr sändningarna. Och som för att få ytterligare fart på tittarflykten planerar tv-ledningen att skära ned på det lilla av regional profilering som fortfarande finns genom att skära ned på de regionala nyhetssändningarna.

Nu tycker förstås tv-ledningen att det här inte är något att bry sig om. I en kommentar säger programdirektören Leif Jakobsson att omläggningen av kanalerna inte var en fråga som behövde diskuteras offentligt. Projektet var ”företagsstrategi”. Sluta fumla, Jakobsson!

Strukturen på allmän-tv angår alla. Det måste Sveriges Television finna sig i. Förresten är allmän-tv ett av de mest debatterade ämnena i Europa just nu. I Europa hör såväl Sverige som allmän-tv hemma. Den debatten visar för övrigt att den allmän-tv som är starkast förankrad hos publiken – den tyska – lyckats just precis genom en stark regional profil.

Omöjligt gå förbi CNN, den amerikanska nyhetskanalen som för hela världen visat den berömda dokumentären ”In memoriam” om attentatet 11 september i New York och som amerikansk publik såg i maj. CNN visade det gripande och märkliga dokumentet fyra gånger kring midsommar med borgmästaren Giuliani som berättare, det hela byggt på vad enskilda videofilmare fångade till påminnelser om mobilen som historiskt dokument med de innestängda dödsdömdas sista hälsningar.

Det är världens mest dokumenterade katastrof heter det om programmet.

I varje fall markerar mobilen en ny era för tv-dokumentären med sina inspelade digitala farväl av tro, hopp och kärlek. Jo jag vet att alla inte ser CNN. Men än sen.