Håkan Steen tipsar om veckans retro

Publicerad 2013-01-11

SOUL/JAZZ När den unge arge Bronx-poeten Gil Scott-Heron läste dikter över percussionrytmer och fick ge ut dem på platta såddes ett viktigt frö till det som senare skulle bli hiphop.

Scott-Heron utvecklade en för det tidiga 70-talet högst unik hybridstil av black power-poesi, soul, jazz och funk.

Debutalbumet ”Small talk at 125th and Lenox” är ett slags spoken word-platta men uppföljaren ”Pieces of a man” sjuder av låtar, där den socialpolitiska ilskan i ”Home is where the hatred is” blandas med varmare sinnad funksoul.

Båda albumen rymmer versioner av Scott-Herons mest kända låt, ”The revolution will not be televised”. Den är inte bara en bländande klarsynt samtidsbild utan kom också att ge gränslösa mängder inspiration till yngre akter som Public Enemy och Disposable Heroes Of Hiphoprisy.

Nu finns allt som Scott-Heron spelade in till dessa album samt tredje plattan ”Free will” i en finfin box, remastrad från originaltejperna.

Ett värdigt dokument av en artist som åtminstone kommersiellt aldrig riktigt fick det erkännande han förtjänade.

Gil Scott-Heron gick bort 27 maj 2011, 62 år gammal.

BÄSTA SPÅR: ”Lady Day and John Coltrane”.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln