Megan Thee Stallion firar livet i mörkret

Publicerad:
Uppdaterad:
Trots att Megan Thee Stalllions debutalbum kommer först nu är hon redan en av USA:s största stjärnor.
Foto: RICHARD SHOTWELL
Trots att Megan Thee Stalllions debutalbum kommer först nu är hon redan en av USA:s största stjärnor.

MUSIK

ALBUM På debutalbumet trotsar Amerikas nya rap-älskling Megan Thee Stallion rådande restriktioner och ställer till med ett stort, jublande hiphop-party.


Megan Thee Stallion
Good news
300 Entertainment/Atlantic/Warner


HIPHOP Det finns fortfarande att se på Youtube. En 20-årig student battlar mot ett gäng killar vid en motorväg i Houston 2016. Närvaron är magnetisk, hon förvandlar snubbarna till statister. De kan bara stirra på skorna och pilla förstrött med sina mobiltelefoner. Houston-rapparen avslutar med att sträcka ut tungan i ett ”ahhh”.

Fyra år senare är detta Megan Thee Stallions trademark. Hon har skrivit två skivkontrakt, haft två USA-ettor och i somras blev hon skjuten i foten (!) när hon satt i en bil tillsammans med rapparen Tory Lanez. Megan påstår att det var Lanez som höll i vapnet. I öppningslåten ”Shots fired” fyrar hon av några välriktade salvor tillbaka över beatet till ”Who shot ya?”, Notorious B.I.G:s Tupac-diss från 1995.

Trots allt som har hänt är en sak oförändrad: 25-åringens förmåga att rappa. Det blir uppenbart när debuten släpps, efter en rad mixtapes och ep:s. Tina Snow, som hon också kallar sig, är en rappare av den gamla skolan. Hon har spontanitet, nerv, humor och en förmåga att förvandla banaliteter till hits. En refräng kan till exempel låta så här:

”Body-ody-ody-ody-ody-ody-ody-ody.”

”Good news” uppdaterar effektivt den 90-talshiphop som Megan växte upp med. Beatsen är poppiga och lekfulla, men ändå förankrade i hiphop och r’n’b. Musiken ignorerar i stor utsträckning samtida trender.

I stället blinkar ”Good news” åt hiphophistorien. ”Circles” samplar snyggt Jazmine Sullivans ”Holding you down (goin’ in circles)” och påminner samtidigt om en uppspeedad version av Jay-Z:s forna partyhiphop. SZA-gästade ”Freaky girls” är uppenbart rotad i g-funk. ”Girls in the hood” är en fortsättning på Eazy-E:s ”Boyz-n-the-hood”.

Tidigare i höstas syntes Megan Thee Stallion på omslaget till Time, där hon fanns med på tidningens återkommande lista över årets hundra mest inflytelserika. I veckan nominerades hon till fyra Grammys. Det är inte svårt att förstå varför hon blivit Amerikas nya rap-älskling. Hon verkar liksom född med en stjärnkvalitet som gör att hon till och med låter hemtam med Beyoncés röst svävande omkring sig i enorma hiten ”Savage remix”.

I låtar, videor och sociala medier uppmuntrar Megan sina fans, sina ”hotties”, till kroppspositivitet, att älska sig själva som de är. ”Good news” är en jublande hyllning till livet, mitt i mörkret.
BÄSTA SPÅR: ”Freaky girls”.


LÄS FLER SKIVRECENSIONER HÄR!


LÄS ÄLDRE SKIVRECENSIONER HÄR!


Följ Aftonbladet Musik på Facebook för full koll på allt inom musik

Publicerad:

LÄS VIDARE