Thomas Stenström öser på med stora känslor

Publicerad 2024-01-28

Thomas Stenström inledde sin turné mellan tre av landets största arenor i Malmö.

KONSERT Det går kanske inte att plocka fram de största superlativen. Men när Thomas Stenström med ohämmad iver går ut och formligen slukar Malmö Arena är det lätt att förstå varför han har blivit så älskad.

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus
Thomas Stenström
Turnépremiär: Malmö Arena, Malmö. Publik: 6 500. Längd: 142 minuter. Bäst: ”Hålla tillbaks”, ”Detsamma” och ”Andas in andas ut”. Sämst: ”Originellt” är kanske inte det första ordet man tänker på.


MALMÖ. Thomas Stenström känns som en vettig person med ett enormt driv, och det är något sympatiskt i att han inte skäms det minsta över att fortsätta vilja ha mer och större. Det gäller såväl storleken på scenerna som storleken på känslorna.

När han hade fyllt Avicii Arena för två år sedan hissade han genast upp ribban till ännu större scener. Den här miniturnén mellan arenor i landets tre största städer får sägas vara nästa nivå. Jag blir inte förvånad om den på samma gång kaxige och ödmjuke Uddelvalla-sonen inom inte alltför avlägsen framtid spelar på Ullevi som sin milt uttryckt ofrånkomliga förebild Håkan Hellström.

Så bra går för den rastlöse 36-åringen just nu.

Ända sedan genombrottet för tio år sedan har Stenström varit skicklig på att koka ihop tidens populäraste sound och det här landets gemensamma poparv i lätthäftande låtar med förmåga att beröra en bred publik.

Till synes helt oängslig för kredd, vill han översätta "Auld lang syne” eller Bruce Springsteens ”Waitin’ on a sunny day” så gör han det. För han vet ju att det är högoktanigt bränsle när en konsert ska lyftas upp ytterligare en nivå.

Både ”Ser du månen där du är ikväll? (Tillsammans igen)” och ”Väntar på en solig dag” gör det jobbet med bravur även i Malmö Arena. Men publiken kommer faktiskt på tårna redan i öppningslåten, första hiten ”Slå mig hårt i ansiktet”, som han knappt behöver sjunga själv där han studsar in på scenen i något slags regnkappa med uppfälld huva.

Låtlistan är nästan väl lång men då Thonas Stenström numera är en driven underhållare blir det sällan tråkigt.

Han kastar kappan, blottar ett slags baggy silverkostym och förklarar att han och det tajta åttapersonersbandet vet precis vart de ska i kväll, det är bara att åka med.

Och de gasar på, i hela två och en halv timme.

Stenström vill ge valuta för biljettpengen och är numera en så slipad och engagerad underhållare att det faktiskt fungerar.

Lättigenkännligt och relaterbart är nyckelorden, han återanvänder gärna och oblygt redan välanvända textfraser, fraseringar, melodier och arrangemang. Det är beprövade Hellström-idéer med lite mer socker på, Maggio-melodier med lite mer ångest, Kent light.

Men låtarna är inte sällan så catchy att jag sväljer det oväntat enkelt. Delvis för energin som Stenström bygger upp, delvis kanske för att musiken utspelar sig på en scen snyggt inbäddad i mintgrönt, rosa, blodrött och gult om vartannat.

Och det händer att det bränner till på riktigt. Som i den antirasistiska glamboogien ”Luffareblod” eller Thåström-färgade ”Gator utan namn” som Stenström gör ensam med en Telecaster på en roterande miniscen vid mixerboret.

Tolv år gamla debutsingeln ”Detsamma” hamras ut med sax, trumpet, djup bas och Coldplay-vibbar när allsången böljar som bäst. Nyss P3 Guld-belönade ”Andas in andas ut” är onekligen en hit av en anledning.

Starkast blir det när uppvärmaren Hurula kommer in och sjunger duett i ”Hålla tillbaks”, den ledsenpampiga powerballaden de skrev ihop till huvudpersonens senaste album ”Superlativ 97”.

Nu verkar det ju rulla på fint ändå men kunde Stenström komma åt den sortens personliga nerv lite oftare hade det förmodligen gått att plocka fram både fler och större superlativ även i den här sortens texter.


Thomas Stenström spelar på Scandinavium i Göteborg 2 februari och Tele2 Arena i Stockholm 3 februari.


Följ Aftonbladet Musik på Facebook, Instagram, XThreads och Spotify för full koll på allt inom musik