Myndighetens kritik: ”Omotiverade prishöjningar”

Publicerad 2023-06-27

Prishöjningarna i dagligvaruhandeln kan ha varit för höga.

En första analys från Konkurrensverket visar att äggpriserna blivit omotiverat höga mot butikernas inköpskostnader.

Nu fortsätter skärskådningen av andra produktgrupper.

Priset på ägg har ökat markant under den senaste tidens höga inflation – mellan februari i år och februari 2022 var ägg en av de varugrupper som steg i pris med över 30 procent, enligt SCB.

Nu visar en undersökning som genomförs av Konkurrensverket på att priserna på ägg kan ha varit oskäligt höga.

”...Ägg, som är den första av flera produkter vi ska analysera, visar våra resultat att priserna har höjts mer än vad som har motiverats av inköpspriset på ägg hos packeri och dagligvaruhandel”, skriver myndigheten i ett pressmeddelande.

”Viktigt att analysera alla delar”

Undersökningen pågår fortfarande och befinner sig i ett ”tidigt skede” - men fler varugrupper står på tur att analyseras.

– Livsmedelsbranschen består av flera komplexa marknader. Därför är det viktigt att analysera alla delar av livsmedelskedjan. Det är för tidigt att dra långtgående slutsatser av vår undersökning men redan nu ser vi indikationer som tyder på risk för bristande konkurrens, säger Konkurrensverkets generaldirektör Rikard Jermsten, i pressmeddelandet.

Leif Nordqvist, som är samordnande projektledare för delar av utredningen, säger till Aftonbladet att undersökningen kommer att fortsätta året ut.

Han utesluter inte att det kan ha förekommit omotiverade prishöjningar i fler produktgrupper än ägg.

– Så kan det vara. Vi kommer att titta på mejeriprodukter, bröd, kyckling och matolja. Typiska livsmedel som är basprodukter. Men det har vi inte börjat med än.

Följ ämnen i artikeln