Varnar för allvarliga brister – nu granskas 10 nätbutiker

LISTA: Alla bolag som hårdgranskas

Publicerad 2024-04-26

Det kallas ”dropshipping” och beskrivs som ett omfattande problem.

Nu inleder Konsumentverket en granskning mot tio bolag.

– Många känner sig vilseledda av de här butikerna, säger Henric Jonsson, juridisk rådgivare på Konsument Europa.

”Allvarliga brister”, ”omfattande problem” och ”otillåtet”.

Så beskrivs de tio nätbutikerna som Konsumentverket nu inleder en granskning mot.

Det handlar om dropshipping. En affärsmodell där det med blotta ögat framstår som att butiken är svensk och har ett svenskt lager, men där varor i stället skickas från ett annat land.

– Det vi ser i anmälningarna och kontakterna till oss är att många känner sig vilseledda av de här butikerna, säger Henric Jonsson, juridisk rådgivare vid Konsument Europa som är en del av Konsumentverket, i ett pressmeddelande.

Är nätbutiken du tänkt handla av verkligen den du tror?

Omöjligt att få kontakt

I många fall har kunder fått hem produkter som inte alls liknar produkten de beställt på sajten.

”De som sedan försökt returnera varan har hänvisats till att på egen bekostnad skicka tillbaka varan till landet det skickades från”, skriver Konsumentverket.

– Nätbutikernas webbplatser är skapade för att ge intryck av att det är ett svenskt företag man handlar av, inte minst för att betaltjänstlösningen många gånger är svensk. Att varorna skickas från ett land på andra sidan jordklotet är inte lika tydligt, om det ens framgår överhuvudtaget, säger Henric Jonsson i pressmeddelandet.

Flera missnöjda kunder har också larmat om att det är omöjligt att få kontakt med företagets kundtjänst.

Därför inleder Konsumentverket en granskning av tio bolag som de hävdar använder sig av den otillåtna metoden. Hittills har de hittat en rad brister, däribland:

  • Marknadsföringen av produkterna stämmer inte överens med de levererade produkterna
  • Produkterna levereras inte inom den angivna leveranstiden
  • Bristande kontaktinformation
  • Bristande information om varifrån produkterna skickas
  • Bristande returinformation (reklamation och ångerrätt)

Följ ämnen i artikeln