Ann-Christins kritik mot Klarna – helt tyst efter makens död

”De enda som inte hörde av sig”

Publicerad 2023-11-26

Ann-Christin Nord Lilliehööks make startade ett konto på Klarna innan han dog.

Två månader efter hans död hade hon ännu inte fått något kontoutdrag till bouppteckningen.

– Jag har ringt och skrivit till dem och ingenting händer, säger hon.

Ann-Christin Nord Lilliehöök, 74, försökte under flera veckor få Klarna att skicka ett kontoutdrag.

Hennes make Ulf dog den 10 september. Han hade då varit sjuk en period.

– En kort tid innan han gick bort sålde han sina papper och satte in pengarna han fick på ett sparkonto hos Klarna bank. Han var ju ekonomisk och det var den bank som erbjöd den bästa räntan, säger hon.

Ann-Christin Nord Lilliehöök förlorade sin make Ulf i början av september.

Inget telefonnummer

Hon berättar att alla andra berörda aktörer hörde av sig till dödsboet efter makens bortgång, inför bouppteckningen.

– Jag fick papper från Ica-banken och OK/Q8 till exempel. Allting var okej.

Klarna bank skickade dock inte några papper.

– Klarna var de enda som inte hörde av sig så då fick jag ju ta kontakt själv.

Då började problemen för Ann-Christin Nord Lilliehöök.

– Jag försökte ringa men kom bara fram till den avdelning som har hand om kunder som handlar på internet. De hänvisade mig till en mejladress som gick till deras bankverksamhet, säger hon.

Efter Ulfs död försökte Ann-Christin få kontakt med Klarna bank. Men förgäves.

”Ingenting händer”

Hon mejlade och bifogade dödsfallsintyg samt intyg från sin makes son som gjorde henne berättigad att ta del av allt.

Den 3 oktober tog hon kontakt första gången.

– Jag har ringt och skrivit till dem och ingenting händer. Allt i bouppteckningen är klart utom Klarna bank.

Ann-Christin Nord Lilliehöök berättar vidare att man inte kan prata direkt med någon person som jobbar på Klarna bank.

– Det är bara skriftligt, per mejl. Så det blir liksom ingen personlig kontakt. Dessutom får man ett besked att man hamnar sist i kön varje gång man tar kontakt.

”Det är fruktansvärt jobbigt. Man mår dåligt”.

”Skandal”

Bouppteckningen har nu fått skjutas upp, på grund av att Klarna inte hörde av sig till dödsboet.

– Det är fruktansvärt jobbigt. Man mår dåligt. Att man inte kan få slut på det här så man kan sörja i lugn och ro, säger Ann-Christin Nord Lilliehöök.

Ekonomen Ewa Wodmar är en vän till familjen och har hjälpt till att göra bouppteckningen.

Hon är mycket kritisk till Klarna bank och deras hantering av ärendet.

– Att man som anhörig efter någons bortgång ska behöva strida för det här är skandal anser jag, säger hon.

Ulfs son Pontus och Ann-Christin.

Klarna: ”Vi beklagar”

Först när Aftonbladet tar kontakt för att fråga om Ann-Christins ärende tar Klarna tag i det hela.

”Vi har undersökt ärendet internt och under förmiddagen har vi hört av oss till kunden för att meddela att det bekräftade kontoutdraget nu är skickat via post”, skriver presschefen Amanda Larsson i ett mejl till Aftonbladet.

Hon fortsätter:

”Vi beklagar givetvis att det tagit tid och att vi inte erbjudit en tillräckligt bra kundupplevelse. Våra processer, kundkontakter samt hanteringstider för ärenden är något som vi ständigt strävar efter att förbättra och vi kommer att ta vidare de brister som uppkommit i hanteringen av detta ärende för att undvika att detta inte ska kunna hända igen”.

Följ ämnen i artikeln