Black Week på frammarsch

TT

Publicerad 2021-11-27

Mer och mer rea i november. Både under veckan och under månaden, visar statistik. Arkivbild.

Svenskarnas sug att handla på nätet under november visar inga tecken på att avta.

E-handelsförsäljningen fortsätter att öka, enligt färsk statistik.

En första sammanställning av bolaget Svea Ekonomi visar att e-handelsförsäljningen under Black Friday steg med 4,1 procent jämfört med förra året.

För Black Week var ökningen 8,1 procent och för Black Month 13,2 procent.

”Årets reaperiod har på förhand inneburit stora utmaningar för landets e-handlare. Materialbrist, produktionsstörningar och leveransproblem har ställt till det för många branscher. Därför är det imponerande att se hur siffrorna för Black Week visar på nya rekordnivåer”, säger Markus Bergström, operativ chef på Svea Ekonomi i ett pressmeddelande.

Längre reaperiod

Betalföretagets Nets noterar en minskning för Black Friday med 11,6 procent jämfört med i fjol.

För veckan steg nätförsäljningen 1,4 procent. Den försiktiga ökningen förklaras med att reaveckan nu även omfattar helgen innan.

”Klart är att dock mängder av svenskar utnyttjade reaperioden, framför allt under helgen, som gjorde att det blev en långsammare försäljningsperiod resten av veckan och på själva Black Friday”, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets, i ett pressmeddelande.

Fredagen var den hittills billigaste dagen på året och för de varor som rabatterades sjönk priserna med i genomsnitt 21 procent, enligt Prisjakts sammanställning.

Sålde mest

Det som sålde mest under Black Friday jämfört med en vanlig dag var barnprodukter, elektronik samt smycken och accessoarer, enligt Klarna.

”Det är tydligt att många konsumenter planerar att göra merparten av sin julshopping under Black Week”, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende, i ett pressmeddelande.

Enligt Prisjakt var det elektronik som var populärast under fredagen.