E-handeln till jul: "Vansinniga volymer"

Uppdaterad 2018-05-24 | Publicerad 2017-11-07

E-handeln väntas nå rekord i jul. Arkivbild.

Den svenska e-handeln fortsätter att öka. Redan under sommarmånaderna låg volymerna i nivå med normal julhandel – och nu rustar handeln för en jul på rekordnivå.

– Vi spår en väldigt, väldigt stark julhandel. Vi ser inga tecken på att det här ska mattas av, det är fortfarande köpglada konsumenter och en allt större del flyttar ut på nätet, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord.

Det senaste året har så gott som alla svenskar (97 procent) någon gång handlat på nätet, visar en ny mätning från Aftonbladet/Inizio. Mer än en fjärdedel handlar flera gånger i månaden eller oftare.

20 miljarder på julklappar

Och det märks också i Postnords siffror. Hittills i år har den svenska e-handeln ökat med 15 procent jämfört med förra året. Prognosen för helåret är en ökning med 17 procent.

6 av 10 svenskar uppger att de kommer att handla åtminstone någon julklapp på nätet, enligt Aftonbladet/Inizio. En tredjedel kommer att köpa hälften av klapparna eller mer online. Totalt bedömer Postnord att vi kommer att spendera 20 miljarder kronor på julklappar, varav 6,4 miljarder väntas spenderas i e-handeln.

Redan under årets sommarmånader låg e-handeln i nivå med hur det brukar se ut under julen.

”Jag vågar nästan lova att det kommer bli vansinniga volymer denna jul, så jag hoppas att ni e-handlare förbereder er väl och inte minst kommunicerar med era kunder.”

Fler brevbärare

Det är uppmaningen från Carin Blom till de svenska leverantörerna när siffrorna för kvartal tre nu släpps.

– Vi har jobbat praktiskt taget från förra julen med att planera och titta på vad som behöver stärkas upp för att klara volymerna, säger Blom.

Fler medarbetare, ökat antal transporter och lastbilar, varor som sorteras på söndagar och lördagsleveranser i storstäderna är några åtgärder som Postnord uppger har vidtagits inför den kommande julhandeln. Antalet ombud för utlämning av varor har ökat med ett 80-tal i hela landet sedan förra julen och dessutom ska ombuden ha fått mobil scanningsutrustning för snabbare service.

”Kontrollera villkoren”

TT: Om trycket blir så högt som ni förväntar er, behöver kunderna tänka på att vara ute i god tid?

– Det kommer att vara höga volymer, så det kan vara en fördel. Men för svenska leverantörer är det snarare en trend att de garanterar leveranser tätare in på julen. Som konsument är det viktigt att läsa vad respektive e-handlare har för villkor, säger Carin Blom, och tillägger att den som handlar från utlandet bör vara extra noga med att kontrollera villkor för leveranstid.

Under det tredje kvartalet ökade e-handeln mest för leksaker, 25 procent. Även byggvaror och livsmedel ökade med över 20 procent jämfört med förra året.

– Inför julhandeln kommer leksakshandeln fortsätta att gå strakt och även böcker är ju det som alltid handlas till jul, säger Carin Blom.


Så gjordes undersökningen: Den är gjord av Inizio på uppdrag av Aftonbladet inom ramen för Schibsted/Inizios opinionspanel som speglar svenska folket. Målgruppen är allmänheten 16 år och äldre som handlar på nätet. Undersökningen omfattar 1061 intervjuer under perioden 27 – 31 oktober, 2017 och är genomförd som en webbundersökning.

Urvalet är pre-stratifierat och vägt på ålder, kön, region och parti i föregående val.


Gå med i vår opinionspanel du också

Vill du vara med och svara på Inizios undersökningar där vi tar reda på vad svenska folket tycker om olika frågor? Resultat presenteras bland annat i Aftonbladet. Det är frivilligt att svara, du är anonym och kan gå ur när du vill. Klicka på länken för att anmäla dig.