Omöjliga turer för Hemglass chaufför: ”Ständig övertid”

Av: 

Joachim Kerpner

Arbetsmiljö

Den glada Hemglass-trudelutten stod i bjärt kontrast till Johans arbetsdagar.

Livet som glassbilschaufför innebar ständig obetald övertid och ingen tid för toalettbesök.

– Första arbetsdagen fick jag ett råd – ”drick inte vatten förrän du är på väg tillbaka till depån”.

Äntligen slipper Johan de stressiga 10-timmarsturerna. Han har nyligen slutat på Hemglass Göteborg, som så många andra.

– Alla säger samma sak, ”det här är inget jobb man vill stanna på”, berättar Johan.

Det stora problemet var hur turerna lades upp, och chefens krav på att tidsschemat skulle uppfyllas. En av turerna omfattade 125 stopp ute på Hönö, med två minuter per stopp inklusive körväg.

– Det var fysiskt omöjligt, konstaterar Johan.

När Johan påpekade att turerna var orealistiska var chefen som en vägg. Först hette det att ”nämen, det är du som är ny och oerfaren, du lär dig”. Sedan ändrade chefen turerna så att de blev ännu längre, samtidigt som arbetspassen förlängdes, fortfarande utan rast och paus, i strid med arbetslagarna.

– Jag fick jobba över två, tre timmar varje dag de första veckorna, säger Johan.

När han pratade med sina kollegor förstod han hur de gjorde för att överleva.

– De fuskade. Stannade 100 meter före stoppen, signalerade inte, stod där bara en minut. Då plingade gps:en av att de varit där. Så gjorde de inte på varje stopp, men när de kom efter i schemat. Det var bästa alternativet, alla var eniga om att chefen inte gick att prata med, säger Johan.

”Det här sätet skavde min vänstra skinka i fyra månader, varje gång jag hoppade in och ut. Inget åtgärdas om det inte krävs för att tjäna pengar”, säger Johan.
”Det här sätet skavde min vänstra skinka i fyra månader, varje gång jag hoppade in och ut. Inget åtgärdas om det inte krävs för att tjäna pengar”, säger Johan.

Tryckte i sig bananer längs vägen

Själv vägrade han att fuska:

– Jag har jobbat med service hela mitt liv, jag kan inte göra så mot kunder som faktiskt vill handla.

Kunderna utsattes för livsfara på grund av chefens obefintliga säkerhetstänk, enligt Johan:

– Min backsensor fungerade inte i sex veckor. Jag sade till chefen varje dag att fixa det, men inget hände. Till slut sade jag att ”den dagen jag backar över ett barn som inte hörde bilen för att sensorn inte funkar, då är det ditt namn jag nämner”. Då var den fixad dagen efter.

Tidsschemat tillät inga toalettbesök. En kvinnlig kollega gav Johan rådet att inte dricka vatten förrän i slutet av arbetsdagen. Johan följde rådet. Matpauser ingick inte heller, han tryckte i sig bananer längs vägen. Till slut tog det stopp. Johan fick utmattningssyndrom och sjukskrevs i tre veckor.

”Första arbetsdagen fick jag ett råd – ’drick inte vatten förrän du är på väg tillbaka till depån’”, säger Johan.

– Chefen ringde och trakasserade mig i en vecka, han frågade ”vad är det som blir bättre av att du är hemma” och ställde krav, ”jag vill ha dig tillbaka på fredag, så är det bara”.

När Johan ringde Hemglass huvudkontor och bad att få prata med någon HR-ansvarig blev svaret att han fick vända sig till sin chef i Göteborg.

– De hade ingen HR-ansvarig över huvud taget, säger Johan.

Chefen för Hemglass Göteborg, Rickard Hällström, vill inte svara på Aftonbladets frågor.

”De som jobbar på Hemglass utnyttjas”

Företaget drivs med franchisetagare, och därför är villkoren mycket olika för de anställda i olika regioner.

– Jag har hört att förarna i Stockholm har högre provision än i Göteborg.

När Johan slutade fick han inte betalt för 20 övertidstimmar. Han är lycklig att han till slut fick ett annat jobb, och kunde lämna anställningen på Hemglass Göteborg efter fyra månader. Men han är fortfarande upprörd över att ett av Sveriges mest välkända varumärken bryter mot arbetslagarna, åtminstone i Göteborg.

– Det är fina människor som arbetar på Hemglass. De jobbar hårt, de sprider glädje och de utnyttjas, säger Johan.

Chefen för Hemglass Göteborg, Rickard Hällström, vill inte svara på Aftonbladets frågor. Han hänvisar i stället till Bo Andersson, firmatecknare och pressansvarig för Hemglass Göteborg. Enligt Bo Andersson är turlistorna väl avvägda, och det finns tid för chaufförerna att stanna och gå på toaletten, dricka vatten och äta mat.

– Vi har hållit på med det här i många år. Turerna är byggda för att man ska klara att ta sig runt på bästa möjliga sätt.
 

Fotnot: Johan heter egentligen något annat.
 

ANNONS EXTERN LÄNK

Ansök om bolån och få ett erbjudande – samma ränta till alla

Hypoteket

Publisert:

LÄS VIDARE

Gör ett klipp och vinterflytta till Spanien

ÄMNEN I ARTIKELN

Arbetsmiljö

Hemglass

Utmattningssyndrom

Göteborg