Låt inte Västlänken bli en ny Citybana

Det har gått nästan precis ett halvår sedan pendeltågen genom Stockholm började gå genom Citybanans tunnlar under staden. Även om det redan ropas på mer utrymme har de nya spåren faktiskt gjort trafiksituationen i huvudstaden lite mindre kaotisk.

För oss som varje dag kämpar oss fram genom rusningen i kollektivtrafiken är det oerhört mycket värt.

Priset har dock varit högt. Under bygget förlorade sex personer livet i olyckor. Sex förspillda människoliv, och sannolikt hade flera av olyckorna kunnat undvikas. Det gör mig uppriktigt sagt förbannad.

I år är det Göteborgs tur. Det är dags att sätta spaden i marken för bygget av Västlänken, tre nya stationer och åtta kilometer järnväg till största delen i tunnel under staden.

Resa enklare och snabbare

Göteborgarna och andra västkustbor ska kunna resa enklare, snabbare och med färre byten lovar Trafikverket. Det kan behövas. Spårvagnar och bussar är trevliga, men snabbhet och pålitlighet är knappast det första man tänker på.

Västlänken behövs alltså, för miljön skull och för att Göteborgsregionen ska kunna fortsätta att växa. Och bygget kommer med nödvändighet till stor del att utföras av utländska entreprenörer och utländska arbetare, precis som i Stockholm. Det är så arbetsmarknaden ser ut.

Uppdraget att bygga stationen i Haga har gått till ett konsortium med turkiska, italienska och norska intressen. Deras anbud låg en miljard under det näst lägsta.

Bygget av Västlänken får faktiskt inte bli en upprepning av Citybanan. Vi ska aldrig acceptera att människor dör för att tågen ska kunna komma fram.

Facket vill vara med

Tidningen Arbetet berättar nu att fem fackförbund har tillsammans med LO-distriktet i Västsverige tagit ett initiativ för att inte bygget av den nya järnvägstunneln till ännu ett arbetsmiljöhaveri. Tillsammans vill Byggnads, Seko, Målarna, Elektrikern och Transport släppas in för att med sin kompetens bidra till en säkrare arbetsplats.

Förbundet vill vara med under hela byggprocessen. De vill påverka upphandlingarna för att motverka dumpade löner och villkor. De vill finnas med under processen så att oseriösa aktörer hålls borta från bygget, och de vill vara på arbetsplatsen för att uppmärksamma missförhållanden.

Det är verkligen inte några orimliga krav. På svenska byggarbetsplatser är det svenska arbetsmiljöregler som gäller, oavsett vem det är som vunnit upphandlingen. Och om det ska fungera behövs fackens erfarenhet.

De fem LO-facken har givit Trafikverket ett erbjudande om hjälp för att undvika att ännu ett storbygge blir en dödsfälla för dem som arbetar där. Det är ett erbjudande som inte borde kunna avvisas.

Följ ämnen i artikeln