Nästan allt på en gång

Publicerad 2013-04-08

Nordisk premiär för Kushners krävande pjäs med alla samhällsingredienser

Lisa Lindgren och Eric Ericson.

På 90-talet erövrade Tony Kushners stora amerikanska epos Angels in America världens scener och filmpublik (regi: Mike Nichols) med sitt homosexuella berättar­fokus. Göteborgs stadsteater gör nu en djärv satsning med nordisk premiär på Det intelligenta homots guide till kapitalism och socialism och nyckel till Skriften. Som titeln antyder en mastig historia med mycket stoff, ord och riktningar, ömsom udda sitcom, ömsom stort amerikanskt familjedrama.

Pappa Gus, före detta hamn­arbetare, fackman och kommunist, har slutligen kommit fram till att den enda faktiska döden är att ­leva utan mening. 78 år gammal planerar han sälja familjens stora hus i Brooklyn och sedan ta livet av sig. De vuxna barnen är samlade och mottar nyheten med ytterst starka reaktioner, principer och livsval kastats mot varandra då pappa-centrum hotar upphöra.

Henric Holmberg är självklar i rollen som Gus; torr, saklig och komisk i sina inpass och gammel­mansgester. Ideologier, kollektiv, tro på förändring och kamp, Holmbergs gestaltning har den rätta historiska auran som ger plats åt livströtthet men framförallt skärpa. En tänkande människa, absolut ingen relik!

Regissören Nora Nilsson har ­axlat innehåll och stor scen utan att avskräckas. Det är en väl­trimmad kakafoni och ett finlir då alla utan att lyssna samtidigt pratar i munnen på varandra, fysiskt pucklar på eller verkligen också förmår tala ut med varandra. Den väldiga vridscenen är möblerad i skilda rum och snurrar kring ett magiskt belyst träd i centrum, ömsom tjechovskt körsbärsträd, ömsom glittrigt Disney. Sven Dahlbergs scenografi är imponerande effektiv, dråpligt hopfallande eller romantiskt vacker med oändlig stjärnhimmel. Och på denna vridscen rasar syskonen och deras partners, i strid och kamp och lust, mot och med varandra. De har alla gått bakom ryggen, bär alla på skuld och undanhållna sanningar. Dottern Empty (Lisa Lindgren) för kampen vidare, med stor häftighet liksom sonen Pill (­­Eric Ericson) om än mer tudelad mellan lust och övertygelse och så Vito (Fredrik Evers) svarta egenföretagarfåret som kämpar för att bli bekräftad trots att han inte är brinnande socialist.

Kushners pjäs är krävande som text, och sammanflätningen av vänster och homo kan ibland framstå som ytlig och rotad i sin amerikanska kontext. Men föreställningen ger också sammantaget en bild av ett kaos där avsaknaden av sammanhang framstår särskilt akut.

Kapitalismen förenar oss alla uppifrån men är en blint opererande marknad med många piller att dö på men ingen kärlek att leva för. Att det är den unge prostituerade som länge sålt sig till den Pill han älskar som till sist får Marx i sin hand av Gus är därför logiskt. Nu gäller det nästa generation. Eli (Daniel Nyström) ler snett, men tar emot den tunna skriften. 

TEATER Det intelligenta homots guide till kapitalism och socialism, med en nyckel till Skriften

av Tony Kushner Övers. Nils Gredeby

Regi: Nora Nilsson

Scenografi: Sven Dahlberg

I rollerna: Anna Bjelkerud, Eric Ericson, Fredrik Evers, Johan Gry m fl

Scen: Göteborgs stadsteater, Stora scenen

Speltid: 3 tim 40 min

Teater

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.