Lite för roligt

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-02-07

Lennart Bromander om en operauppsättning som borde vara omöjlig att genomföra

Orientalismen i Mozarts Enleveringen ur Seraljen är en prima produkt av europeiskt 1780-tal. Eurocentrismen är naturligtvis självklar men kombinerad med en rousseausk tolerans, som kan te sig mycket sympatisk i våra islamofobiska dagar. Kan man göra en uppsättning av Enleveringen utan att alls förhålla sig till den så laddade grundkonflikt mellan Europa och ”Orienten”, kristna och muslimer, som i?dag blivit mer förgiftad än den var på Mozarts tid? Det borde vara omöjligt, men Stina Ancker har på Göteborgsoperan fixat till en glad fars, där muntrationerna duggar tätt, utan att något av allt som finns under ytan antyds.

Enleveringen ur Seraljen är ett sångspel med en talad dialog, som i motsats till Mozarts musik inte håller mästarklass. Den kan man gärna skära ner, eftersom ingen går på operan för att uppleva medioker talteater, men i Göteborg innehåller Magnus Lindmans nyöversättning så mycket ny text att det blivit den längsta Enleveringuppsättning jag sett. Och allt det nya innebär fars och buskis i parti och minut.

Mozarts musik finns i alla fall ograverad med bland allt flams. Andreas Spering leder orkestern sobert och snyggt, men han är en mer inspirerande dirigent i barockmusik. Ett stort plus är att man engagerat en så nobel Mozarttenor till Belmontes parti som islänningen Gunnar Gudbjörnsson, fast också han har sina problem med Mozarts knepigt utsirade vokallinjer. Mattias Ermedahls Pedrillo hade varit mer genuint rolig i ett mer disciplinerat sammanhang, och detsamma gäller Caroline Sandgrens Blondchen. Ann-Christine Larsson klarar fint de tekniska blindskären i Konstanzes parti, även om hennes höjdregister är fasligt vasst.

Det vore roligt att någon gång få se en mer psykologiskt differentierad Osmin och inte bara en skojbrutal haremsvaktare. Anders Lorentzson har definitivt de basresurser som krävs.

Jodå, visst ska det vara roligt att gå på operan, men kanske inte fullt så mycket.

OPERA

Enleveringen ur Seraljen av W A Mozart

Lennart Bromander

Teater

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.